Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af witti
#213473
Hej!

Jeg har købt mig en ny skærm - Acer XB270H (den uden G-Sync)

Jeg spiller lidt forskelligt FPS- og MMO-spil, heriblandt BF3 og WoW.

Mit spørgsmål går ud på om hvis jeg nu i WoW ikke kan trække fps op til de 144 Hz, så vil VSync ikke virke vel?
Men hvis jeg nu nedsatte Hz på skærmen til 100 Hz med VSync, og jeg kan trække mere end de 100 fps, vil det så være bedre end 144 Hz uden VSync?

Håber i forstår spørgsmålet ellers skriv det lige :)
Af Winnick
#213501
Umiddelbart - hvis du har V-sync aktiveret på 144hz - og du ikke kan trække 144fps - så halveres din ydelse, fordi skærmen kun opdaterer hvor anden gang, fordi den venter på dit grafikkort og V-sync siger at der kun må opdatere sin buffer lige efter en refresh.

Det betyder at din 144hz går til 77hz -dvs Max 77 FPS.
Hvis du så rammer under 77 FPS - så halveres opdateringen igen - og den kører nu 33.5 FPS.

Dette kan medføre noget ustabilitet, da du (måske) vil registrere at din spil pludselig kører halv hastighed. (eller 1/4 hastighed, hvis du rammer længere ned) - og så pludselig kører fult hastighed igen.

Du kan med andre ord risikere at din FPS vil springe ret kraftigt op og ned, hvis du ikke stabilt kan trække over din skærms opdateringshastighed (eller hastighed /2).

Hvis du kan sætte din V-sync til specifikke hz - i dette tilfælde 100 - så vil du køre 100FPS så længe du trækker over 100 og 50 FPS hvis du dykker under 100 FPS.



En lang historie kort:
Hvis du stabilt kan trække over 100 FPS - så vil en V-sync på 100hz give dig et bedre billede, end hvis du kører uden V-sync. Men dropper du under 100 af og til - så vil du sandsynligvis lægge mærke til at din hastighed pludselig halveres
Af mhca
#213531
Winnick skrev:Det betyder at din 144hz går til 77hz -dvs Max 77 FPS.
Hvis du så rammer under 77 FPS - så halveres opdateringen igen - og den kører nu 33.5 FPS.
Din lommeregner er vist defekt; 72 FPS og 36 FPS :-)