Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#209259
Jeg er på jagt efter en "retina" afløser for min gamle samsung sync master 213T skærm til PC'en.
De nye 4k/5k skærme kan ikke bruges idet de jo blot kræver højere opløsning på PC'en.
Men det går ikke idet flere af mine applikationer ikke kan skalere til højere opløsning - ikke engang 1920*1080, outputtet bliver for småt
Af Corax
#209273
Hvis du ikke ønsker at kunne se de individuelle pixels på en skærm så skal du have mindst en 4K skærm for at komme over 200 PPI for en 20"/22" skærm og dit styresystem skal være samme opløsning.

Så du kan ikke få det du spørger efter endnu, da hverken OS X, Windows 8.1 eller Linux kan scalere den slags opløsninger optimalt endnu for alle programmer.

Du kan købe en 4K+ skærm nu og enten kører med interpolarisering eller leve med den dårlige skalering indtil nogen for lavet et styresystem der ren faktisk understøtter skalering ordentligt.

For god ordens skyld:
Retina er ifølge Apple min. 300 PPI for en skærm der er 25-30 cm fra øjnene (mobil) og ~220 PPI for en skærm der er 50cm fra øjene (PC).
Af Corax
#209274
En mulighed er også at kører med to displays så kan du bruge en 4K/5K skærm som primær og kører dine gamle programmer på din 213T.