Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#208277
Jeg står og vil gerne opgradere fra min gamle samsung 24" Sync et eller andet monitor til en ny 27" gerne med 120/144 hz. Jeg har kigget på grainfree-teknologi der lyder lovende.
Bruges primært til Poker og alm surfing. Ingen tunge applikationer eller videoer eller spil. Så intet specielt grafisk behov.

Sidder mange timer pr dag foran skærmen, og hvide baggrunde bliver ret hurtigt trættende at kigge på, hvorfor jeg så tænker at grainfree må være en løsning på det problem.
Jeg bruger den IKKE til at spille de nyeste fps spil eller andet på pc´en, det har jeg min xbox360 til. Men hvad er kravene for 120 og 144 hz? Er det native i applikationen/spillet at den skal afvikles i 120 eller 140hz for at de øgede hz kommer til sin ret? Vil alm surfing udnytte de ekstra opdaterings-hz til noget, feks Flatpanels eller youtube.com? Jeg har læst et par steder at et grafikkort feks skal kunne afvikle et spil i 120hz min for at monitoren kan udnytte det bedst, så den ikke upsampler eller hvad man kalder det når den skal udligne de manglende billeder pr sek.

Har læst at feks BenQ xl2720Z har grainfree coating MEN også forfærdelige farver. Hvad det så end præcis betyder. Og så har den også 120/140hz, hvilket burde være 2 grunde til at købe den som feks kontorskærm.
Opløsningen kan jeg leve med kun er 1080P hvis prisen for ekstra pixels er for høj, hvis skærmen går fra feks 2000 til 3500 kr.
Jeg ved ikke helt hvilken kategori mine krav falder indenfor præcis. Det er ikke rigtigt en gamingmonitor ej heller bare en simpel kontorskærm.
Sådan en allround skærm med et meget roligt og godt billede. Derfor jeg blandt andet har kigget på grainfree, for det kan måske løse nogle af de kontrastproblemer jeg har ifm hvide farver.
#208292
Hej.

Hvis du alligevel ikke spiller høj-hastigheds spil, vil jeg helt klart anbefale at du skifter TN og 120/144 Hz ud med IPS og 60 Hz.
Farverne er mere behagelige - læs evt om IPS her på sitet.

Jeg har selv lige købet en BenQ GW2765HT til 2200,- på komplett.dk
Normalpris er 2799, men der er Black Friday tilbud på den :-)
...men der er mange andre gode skærme "derude"

Den kører 2560*1440 på 27"
og så er den "PWM free" - det vil sige at den ikke skruer op og ned for lysstyrken i dioderne, hvis de skal dæmpes. Det kaldes også "flicker free"
yderligere benytter de "Low Blue Light".
Båd PWM free og LBL skulle gavne ens øjne og mindske træthed og hovedpine.

Mvh
Anders
Af isaac
#208314
Den skærm har jeg ikke kigget på før nu med din beskrivelse. Jeg har dog lagt mærke til at XL2720Z har nogle få features ift de mindre modeller der gør at den er 500-1000kr dyrere. Der er nogle andre modeller der har samme panel til en meget lavere pris. Tror alligevel ikke jeg får brugt 144hz featuren i 3d feks.

Ellers så har jeg kigget på det andet store tilbud komplett har på computerskærme nemlig AOC 28" 4K LED U2868PQU til 2599 der normalt koster 3200kr ca: https://www.komplett.dk/aoc-28-4k-led-u2868pqu/815284
Kender du noget til den? Jeg har svært ved at få det hele til at gå op i en højere enhed, så er der stor skærmstørrelse, så er der flickerfree, så er der 120/144hz, så er der gode farver, så er der ips vs tn osv osv, så er der pris vs ydelse osv. Tror bare jeg napper den der 28 AOC og håber den holder, ellers kan jeg vel altid levere den tilbage intakt til komplett skulle den skuffe helt vildt gevaldigt.
#208319
Jeg kender ikke den nævnte skærm.
Jeg bider mærke i at det er en 4k skærm - har du et grafikkort, der kan håndtere det?

Det er ikke nemt, både at få flickerfree, mange Hz og korrekt farvegengivelse i én skærm, så der må man vælge.
Prisen kommer naturligvis også i spil.

Held og lykke med skærmen - glæder mig til at høre om dine erfaringer.
#208327
Jeg droppede 4K skærmen, og valgte https://www.komplett.dk/benq-27-led-gw2765ht/822893
Jeg ikke om den ene er bedre eller dårligere end den anden til mit brug. Benq 27" kostede mig 2200kr, så nu må jeg se om jeg er tilfreds med den når de sender den forhåbentligt så jeg har den på tirsdag-onsdag. Jeg fuldførte rent faktisk først købet kl 0,00 fordi jeg havde indtastet datoen forkert på mit kort, MEN den fuldførte bestillingen alligevel. Nu får vi at se om de også sender skidtet. Jeg krydser fingre, nu står den allerede tilbage til 2799 hos komplett nemlig (B