Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#207875
Hej
Jeg vil udvide mit skrivebordsetup fra 1 til 2 skærme
Min nuværende skærm er en Samsung 24" 1920 x 1080, men kan ikke huske modelnr og er ikke hjemme pt, men jeg har altid været lidt skuffet over den..

Det er hovedsagligt til kontorbrug, men jeg tager af og til et spil CS:GO eller lignende

Min første tanke var jeg godt kunne ofre 3000 kr på skærmen og har haft kig på:

-Eizo EV2436W

Er forbedringerne for små, når man går op i 4K på en 24"?

Er det dumt at køre forskellig opløsning på de 2 skærme?

Andet jeg skal tænke over når jeg udvider til 2 skærme?

GPU:
RADEON HD 5700
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#207879
Uden et modelnummer på din Samsung er det svært at lave sammenligningen, men den kan meget vel være baseret på et TN-panel. Har den f.eks. meget dårlige betragtnignsvinkler?

Til dit brug vil jeg nok umiddelbart pege på en skærm med IPS eller VA-paneltype. Eizo'en kunne være godt bud. Dell's IPS-modeller er også umiddelbart oplagte.

Der er intet problem i at køre to forskellige opløsninger på skærme,når du bruger dem på skrivebordet. 4K på en 24" vil kræve, at du kører enten Windows 8 eller OS X Yosemite. Windows 7 og tidligere er ret dårlige til at skalere de højere opløsninger.
Af Yoshidk
#207886
Ja, den har meget dårlige betragtningsvinkler! Jeg finder lige modelnummer senere idag..

"Dell U2412M" får godt nok også gode anmeldelser og så koster den kun halvdelen.. Har nok været bange for at købe skærmen for billigt (igen), men overvejer den kraftigt nu.

Jeg bemærker lige den er 20 cm højere end Eizo (begge med fod) Hvordan kan det lade sig gøre?
#207890
Når skærmene har forskellige antal pixels i højden, får man en "kant", hvor musen kan "hænge fast", og de ting man trækker frem og tilbage vil "springe" lidt og skifte størrelse.
Det er småting, men det skal nævnes.

... og det vil (efter min mening) også være tåbeligt at købe en skærm over 24" til kontorbrug, som kun er 1080 pixels i højden.
De små gener, man så vil støde på med at have to skærme med forskellig pixel-højde, er til at komme over!

Så jeg vil da også anbefale en (minimum) 24" med (minimum) 1920*1200... og så med IPS eller VA.
De enkelte modeller, der er til rådighed, skal jeg ikke gøre mig klog på - men der har vi jo heldigvis allerede en ekspert, der er aktiv i tråden :-)


p.s. Jeg sidder på arbejde med en 20" 1600*1200 IPS og en 24" 1920*1200 TN.
Dejligt med pladsen på 24" men det er 20" IPS jeg bruger som default/primær skærmen, da den simelthen er bedre/mere behagelig at se på.
Af Yoshidk
#207903
Min nuværende skærm er:
Samsung Syncmaster - S24A350H
Den har egentlig fået ok anmeldelser, selvom den 24" er billedet kun 22", kan ikke få den til at fylde mere.. Og så kan den ikke "justeres" frem over, så har "klodset den op" for at kunne se lige ind i skærmen, da vinklen ellers gør billedet dårligt..

Jeg tror jeg foretrækker en 24" mere, da det ellers bliver for voldsomt for mit skrivebord.. og hælder meget til:
Dell U2412M