Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#205138
Godt så... Min nevø har spurgt mig om hjælp til at finde en ny computerskærm til ham.

Jeg skrev et længere skriv til ham hvor jeg listede mange af de gamer skærme der er listet her på siden. Gav ham en lang forklaring om vigtigheden af input lag og refresh rate.

...så skriver han tilbage at de jo alle er 1920x1080 - om jeg ikke kan anbefale nogen med en højere opløsning.

Jeg har selv en UltraSharp U2711(2560x1440) som jeg selv har spillet en del World of warcraft på uden problemer. I dag hedder den vel UltraSharp U2713HM og får fine ord med på vejen her på siden. Han spiller selv mest WoW (og ikke rigtigt 1st person shooters) så mon ikke også denne skærm kunne bruges til det.

I den forbindelse faldt jeg over Benq GW2765HT som er ca 1000 kr billigere. Er der nogen der har erfaringer med den? Jeg har ikke selv nogle erfaringer med BenQ, men jeg kan se at der er op til flere modeller, der bliver anbefalet her på siden. Så de kan vel lave OK skærme.

Så spørgsmålet er vel...
  1. om det er dumt at spare de 1000 kr, ved at købe den BenQ frem for Dell'en, hvis man vil op i den opløsning.
  2. Om det i det hele taget vil være dumt at nævne disse skærme når det primært er til at spille på.
  3. ...og nåh ja - så spurgte han også til hvad forskellen (om nogen) på input lag og responstid?
#205165
Altså.. Det kommer jo an på en del :)

Helt afhængigt af hvilken spil type han er til, så er der jo flere mulige skærme.
Hans pc skal jo også kunne klare de extra pixels når der spilles, så det kræver altså et noget større kort at trække dette. Er du til det extreme så kan du jo også gå efter Samsungs UD590 med 4k Panel og 60 Hz
Den dell du har i sigte vil jeg nu ikke satse på til spil. Hvis du alligevel er oppe i den UltraSharp U2711 så ville jeg kige på en FORIS FG2421 fra Eizo. Nok en af de bedste skærme der PT er på markedet til gaming. Også er billed kvaliteten på den rigtig lækker.

Mener at de her på Flatpanels har testet denne model og de kom ud med et ret så flot resultat.

Men den BenQ gør det nu også ret godt. så er budget stramt ville jeg bestemt satse på denne model fremfor den Dell i har i sigte.
#205170
Tak for svaret dk9000.

Ja jeg skulle jo nok ha' nævnt at han ikke svømmer i penge, så jeg tror min opgave bliver at finde "den bedste til de færreste penge" 8) ...klassisk dilemma - det er jeg klar over. Og hvis det ikke er muligt at finde en skærm med højere opløsning end 1920x1080, der også er ok til spil, til penge han kan få råd til - ja så må han jo "nøjes".

Men som overskriften ligger op til var det mere om der var nogen der havde en holdning til de to skærme. Er Benq skærmen "meget dårligere" end Dell skærmen. Hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg Dell'en med dens 3700 kr er lige i overkanten af hans budget - så hvis man kunne spare 1000 kr og ta Benq'en i stedet var det måske mere realistisk. Men jeg vil jo ikke anbefale den, hvis det er en skod skærm.

Hans computer er rimelig ny - så jeg vil mene at grafikkortet er godt nok til de fleste skærme.

Jeg har nævnt Eizo Foris FG2421 over for ham, men jeg tror også det er lige i overkanten af budgettet, og så var det også at han synes det var for lav en opløsning.

De andre jeg også var inde på er: ...og dertil var det han svarede at "de er jo kun 1920x1080" - og derfor denne tråd ;)

Bonus spørgsmålet står der endnu - hvad er forskellen på input lag og responstid? Input lag er, som jeg forstår det: Tiden det tager fra du trykker på musen/keyboardet og til der sker noget på skærmen - korrekt? Og hvad er responstid så?
#206508
Fladt lige over denne tråd, da jeg søger lidt info omkring den BenQ skærm.
Kan godt se det er en måned siden der er sket noget på tråden sidst, men vil da lige svare på dit spørgsmål alligevel.

Input-lag har du fint fat i.
Skærme med meget "efterbehandling" af inputsignalet har en tendens til højere inputlag.

responstid, er hvor hurtigt en pixel skifter tilstand/farve. Typisk måles den i grey-to-grey (g2g)
Lange responstider giver typisk noget slør/uskarpt billede ved hurtige bevægelser på skærmen.

En lille bonusinfo på BenQ skærmen, så er den en af deres "flickerfree" skærme, som skulle modvirke trætte øjne og hovedpine :s ;;)

Håber det hjælper.

HVIS skærmen er købt, og det blev BenQ, vil jeg meget gerne høre om erfaringer med den.