Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#199567
Nu har jeg læst lidt om wide-gamut skærme sRGB og aRGB. Årsagen er, at jeg snart skal købe en ny computerskærm. Og det giver så anledning til et par tekniske spørgsmål.

Wide-gamut skærme skal som regel kunne bruges som en almindelig computerskærm for windows mm., som anvender et sRGB farverum. I så tilfælde indstiller man en wide-gamut skærm til sRGB. Med andre ord - den emulerer sRGB.

Om skærmen skal bruges til grafisk arbejde med f.eks. et Adobe RGB farverum, så vil man skulle skifte indstilling af skærmen for at emulere Adobe RGB.

Der sker her en beregning internt i skærmen, som er baseret på kalibreringsoplysninger om den selv og de inputsignaler (f.eks. via DVI eller HDMI), som den modtager fra PC'en. Dette er IKKE blot en simpel skalering af de tre signaler, som f.eks. sker via LUT (look-up-table) i grafikkort.

For langt de fleste computerskærme anvendes som standard et sRGB farverum og her vil denne lidt komplicerede beregning ofte være unødvendig, da primærfarverne i skærmen svarer til sRGB allerede.

Der findes en del tekniske anmeldelser af disse wide-gamut skærme, med målinger af om denne sRGB indstilling fungerer korrekt. Et eksempel er her:

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1286446086 - skrevet af Rasmus Larsen i 2010.

Og citat:
"Eizo bruger en farverums-emulering til at gengive sRGB spektret, og denne emulering fungerede uden problemer (det er meget sjældent på skærme med bredt farverum)."

Her er anmeldelse af Dells U2713H wide-gamut monitor:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2713h.htm

Her læser jeg, at den monitor også har denne interne beregning, og at den også kan kalibreres og ændres med dertil egnet måleapparatur.

Når Rasmus i 2010 skriver, at skærme med bredt farverum sjældent klare det godt med sRGB emulering - er det så stadig tilfældet?

En anden sag er, at data kommer ind med stor hastighed via HDMI eller DVI-stikket, så disse beregninger skal gøres i samme hurtige tempo - ellers kan man risikere ikke at kunne følge med på video og lignende.

Kan tempoet her være et problem, så det f.eks. bliver problematisk med video eller andre hurtigt skiftende billeder?

Når en sådan wide-gamut skærm ældes kan man så nøjes med at korrigere ved at ændre i LUT på skærmkortet? Vil det være nødvendigt at anvende måleapparatur, for at få et godt resultat af justeringer?

Umiddelbart tænker jeg, at dette problem med kalibrering vil være mindre, om man bruger en skærm med et almindeligt farverum tæt på sRGB - har jeg ret?