Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#199414
Jeg vil gerne købe en skærm som min søn kan bruge til MineCraft og andre vigtige ting.

Men knægten skal sove i rummet, så jeg er helst fri for at skærmen afdunster gasser fra bromerede flammehæmmere og lignende.

Findes der skærme som er mindre "giftige" end andre? Jeg har ikke kunnet finde tests med dette fokus.

Jeg kan forestille mig at OLED skærme er mindre giftige, men jeg ved ikke hvornår man kan få en ca. 23 tommer OLED skærm til en fornuftig pris.

Ellers er det vel meget energibesparende skærme der er bedste bud?

Hvad gør man?


/Brian
Af troopa85
#199416
Er det noget du har undersøgt som skulle værende et problem ? det har jeg godt nok aldrig hørt om.
#199417
Omg. Det har jeg ALDRIG i mine 10 år med arbejde med elektronik hørt om :S

Men tror din knægt kommer til at vente nogle år før det sker det der ;)

Nå men jeg vil gerne lige høre mere om disse Giftgasser ?
#199418
Bromerede flammehæmmere findes i store mængder i al elektronik og det er velkendt at de afgiver gasser når de bliver varme - gasser som er mistænkte for at være meget usunde.

Jeg har diskuteret det med Tænk. De er klar over problemet men har endnu ingen test - emnet er sat på listen over fremtidige tests, men det kan jeg ikke vente på.
Af dk9000
#199421
belgaard skrev:Emnet var på DR for nyligt hvor der var fokus på (tilsyneladende) unødvendig meget brug af bromerede flammehæmmere i møbler. Jeg kan ikke huske hvilket program det var.

Jeg fandt dog dette link ved en hurtig søgning: http://ing.dk/artikel/hvorfor-lugter-ny ... igt-110805
aaaaarh okay . det kigger jeg da lige så
#199422
Så vidt jeg kan forstå så aftager det efter en periode.

er det så ikke bare at købe en skærm og lade den stå i en uge tændt ? så burde du have mindsket de giftige stoffer :)

Men de siger jo i den Artikel at det kun er i starten og eftersom produktet bliver brugt, forsvinder disse giftige gasser :)
#199425
Det er simpelthen det underligste jeg har hørt :P

Altså jeg kan nævne mange ting der også er "farligt" i dagligdagen, men skal man tænke sådan kommer man aldrig videre.. Altså der er da adskillige bakterier på en smartphones skærm-overflade.. og man kan da ikke vaske hænder hver gang man har rørt den.. :) Det var bare ET eksempel :P
#199426
MegaO skrev:Det er simpelthen det underligste jeg har hørt :P

Altså jeg kan nævne mange ting der også er "farligt" i dagligdagen, men skal man tænke sådan kommer man aldrig videre.. Altså der er da adskillige bakterier på en smartphones skærm-overflade.. og man kan da ikke vaske hænder hver gang man har rørt den.. :) Det var bare ET eksempel :P
jeg vil så sige at der er lidt forskel på kemikalier også bakterier ;)

men true at man virkelig skal bo i en kuppel hvis man skal undgå alt der er dårligt for en :D

Der er heller ikke mange der ved at Ilt nedbryder ens lunger langsomt med tiden ;)
#199427
MegaO skrev:Det er simpelthen det underligste jeg har hørt :P

Altså jeg kan nævne mange ting der også er "farligt" i dagligdagen, men skal man tænke sådan kommer man aldrig videre.. Altså der er da adskillige bakterier på en smartphones skærm-overflade.. og man kan da ikke vaske hænder hver gang man har rørt den.. :) Det var bare ET eksempel :P
Da det daværende postgirokontor for mange år siden begyndte af bruge laserprintere, fik de overenskomstansatte medarbejdere (HK'ere) røde fingre af laserprintene. Tjenestemændende fik ikke røde fingre.
#199428
Problemet er ikke lige så veldokumenteret i Danmark som f.eks. i USA, hvor man bruger flammehæmmere i rigtig mange produkter - selv f.eks. nattøj til små børn. Det lyder jo godt at nattøjet er brandsikret, hvem vil ikke ønske sig det til de kære små.

I USA kan man måle stofferne i blodet hos forbrugerne i meget høje doser. Meget højere end i Danmark, så det er da muligt at en enkelt skærm ikke gør den store forskel.

Prøv at google emnet - der findes allerede en del viden om det, også på dansk.
#199562
Mange har nok svært ved at forholde sig til, at en computerskærm kan være giftig, når man har siddet ved siden af een i mange år... Og jeg er da ikke ved at blive syg vel? Du kan sjældent få en garanti for at noget ikke med tiden kan vise sig at være giftigt. Det er der meget, som kan.

Generelt vil jeg sige, at flammehæmmere bruges for at forhindre, at der går ild i elektronikken og dermed dit hus. Det er også vigtigt for dit barn. Elektronik dræber faktisk en del hvert år ved ildspåsættelse.

Men ellers har der nok været mest problem ved de lidt ældre CRT-skærme. Her var komponenter, som typisk havde en højere temperatur. Større temperatur giver mere afgasning og større chance for ild og dermed krav til beskyttelse. De nyere skærme bruger væsentlig mindre effekt (watt-værdi på mærkeskilt) og giver dermed mindre afgasning.

Desuden er det også her en god idé at lufte ud i rummet med mellemrum.