Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#196991
Hej Flatpanels,


Jeg er på udkig efter 2 x 24" skærme til min nye stationær.

Størrelse: 22-24"
Panel: IPS/AH-IPS eller bedre.
Budget pr. skærm: 2500 kr.

Primært brug: Surf, film, spil(RPG,RTS lidt FPS) og videoredigering
Overvejelser: Dell / Asus / Eizo
Behov for 120HZ / 1440P: Ikke et krav, mere nice to have.

Nuværende skærm: 20" NEC 20WGX2 (Super skærm i sin tid), 1680x1050, som jeg købte efter at have læst anbefalinger herinde.

Jeg har læst en del af trådene der findes, men de handler primært om en enkelt skærm, hvor jeg gerne vil have 2, og siden jeg kører med dual screen, så skal deres kant være smal.

Jeg kigger pt. på følgende, og overvejer stærkt Dell skærmen, hvis den ellers kan anbefales:
  • Dell U2414H
  • EIZO Foris FS2333
  • Asus MX239H
Gode råd modtages med kyshånd
#197044
Rasmus Larsen skrev:Men når du nu skal køre dual-screen har du så overvejet Dells nye 24" med de tynde rammer?
Hej Rasmus,

Tak for svaret, det er den første jeg skriver i indlægget, så den har jeg helt klart kigget på. Efter at have læst noget mere og kigget rundt på nettet vil jeg også sige at valget falder på den medmindre der er gode grunde til at vælge en anden.

Den kan ogås fås for ca. 1700 kr., hvilket er utrolig billigt. Spørgsmålet er dog om der er en meget bedre ips skærm jeg kan få for op til ca. 3000 kr.? Jeg har penge at brænde af pt. :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#197045
Beklager, jeg læste din liste som en af de ældre Dell-modeller. Det gik vist lidt for hurtigt.

Den står til en ret lav pris lige nu, men jeg synes også, at selv billige IPS-skærme er blevet ret gode. Eller med andre ord, man får mindre ved at vælge de dyrere end man gjorde hidtil. Der er ikke sket så meget i high-end-enden.

Det var egentlig meningen, at jeg skulle have den ind til test, men det er ikke lykkedes endnu - men heller ikke opgivet. Med mindre Dell har lavet noget helt galt her, så ligner det en ret solid model.
#197071
Rasmus Larsen skrev:Eller med andre ord, man får mindre ved at vælge de dyrere end man gjorde hidtil. Der er ikke sket så meget i high-end-enden.
Blot for at være helt sikker(Jeg bliver indebrændt over mig selv når jeg køber forkert), så vil der ikke være synderligt meget at hente ved at bruge 1400 kr. mere og måske kigge på skærme i prisklassen omkring 3000 kr., stk., når jeg "bare" skal bruge den til surf, film og gaming i ny og næ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#197129
Til blandet surf, film og spil, så synes jeg egentlig du rammer meget godt. Det du typisk får ved at bevæge dig højere op er bedre farver out-of-box og mulighed for større farverum (til f.eks. fotografisk arbejde), men det er typisk med blik på prof. brug.

120 Hz segmentet er jo domineret af TN-paneler, som jeg personligt ikke kan anbefale til andet end spil. Den eneste skærm som kombinere 120 Hz med et kvalitetspanel er Eizo FG2421, som bruger et VA-panel. Fordel over IPS er dybere sortniveau, men til gengæld er betragtningsvinklerne så smallere. Den er dog mere spil-minded, så hvis du har været tilfreds med din NEC i sin tid, så tror jeg også du vil blive tilfreds med en ny IPS-baseret skærm. Bemærk blot, at der ikke er sket de store ting på billedkvaliteten siden din NEC.