Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af CutRag
#196659
Godformiddag folkens :)

Jeg skal bruge en ny gamer minitor.

Ser efter noget 24 eller 27'

Men stødte på disse panler..?

AH-IPS

LED-backlit1IPS

LED-backlit1S-IPS/H-IPS1TFT

Hvis der er en skærm til max 2kilo, du synes jeg skulle overveje, hold dig ikke tilbage.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#196712
Alle tre er mere eller mindre identiske. Mange foretrækker jo 120/144 Hz til gaming og her er panelet typisk TN; et billigt panel, som ikke matcher de gode på billedkvalitet. Der findes kun en 120/144 Hz skærm med et godt VA-panel. Der er Eizo FG2421, men den kommer over budgettet.

Vi har også anbefalinger på gamerskærme her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#196713
Men det afhænger også af hvilken type spil de spiller og hvad du sætter pris på. Du kan som sådan sagtens bruge en skærm med IPS-panel til at spille mange strategispil og lignende.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#196714
Derudover så kommer det også an på hvor ambitiøs en spiller man er. Jeg bruger eksempelvis ofte min 27" Dell med IPS-panel, som bestemt ikke er nogen sprinter mht. slør og egnethed til spil. Hvis man derimod har brug for pixelpræcision og spiller de hurtigste FPS-spil på højt niveau, så skal man seriøst overveje en 120/144 Hz skærm.
#196726
Ja af de 4 skærme i har her på siden, så kunne man godt bruge lidt fra hver ;)
Noget IPS til benq 120' og en en lavere pris på Asus osv..
Men takker for jeres input..

Må lede efter en 24/27' da jeg stadig er i tvivl om str.
Der har 120/144Hz og et IPS panel..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#196728
En ting man skal overveje før man køber en 27" med 2560x1440 pixels opløsning er om ens grafikkort rent faktisk kan trække det man vil spille. Det ser ikke specielt kønt ud at køre et spil i andet en native opløsning og så høj en opløsning trækker virkelig tænder ud hvis du spiller nye spil.

Jeg kan til nød trække spil som Call of Duty MW3 i fuld opløsning på en i7 med et gammelt GF8800 GT grafikkort, men hvis du er mere til BF4 og des lige, så skal der altså top-of-the-pop til for at ramme maks. refresh rate på 60 Hz og glem alt om at ramme 144 Hz.

Med andre ord, så er der ikke megen fornuft i at satse på 144 Hz hvis din hardware ikke kan trække så høj en frekvens. Spillene bliver ikke bedre af at køre på en 144 Hz monitor, hvis du ikke kan trække 144 Hz og benytte Vsync. Jeg er med på, at de sidste nye fra BenQ rent faktisk kan omgå Vsync lidt ved at synce billederne alligevel ved lavere frekvenser, men det er der ikke andre der kan.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#196734
Igen:
1) Spiller du bare for hyggens skyld et par gange om ugen, eller 2) bruger du times hver dag på at lægge strategier og øve baner for at kunne ramme fjenden i knoppen 99% af gangene?

Hvis 1) så vælg IPS. Hvis 2) så vælg en 120/144 Hz.