Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TolaGarf
#196313
Jeg købte i midten af 2013 en Dell U2713HM monitor, og har egenligt været ret glad for den. Men jeg er dog efterhånden blevet en smule iriteret over det IPS glow der opstår i bunden på begge sider af skærmbilledet, når jeg spiller mørke spil. Dette er ret tydeligt ved Skyrim. Men jeg har ingen anelse om hvad der er accepteret, og hvornår det er slemt nok til at jeg burde RMA skærmen, som er købt hos Komplett.

Jeg har taget et billede af skærmen i et mørkt rum, hvor blank skærmsaver er aktiveret i Windows. Der skal dog lige siges at det knap ser så slemt ud i virkeligheden, som på billedet. Feks. ser jeg ikke det glow, som opstår i toppen af billedet. Men det i bunden virker, som om det reflekterer lys, som kommer ind i rummet, men det forsvinder ikke i total mørke. Jeg er ikke engang sikker på, at det er den rigtige måde at gøre det på, så jeg vedhæfter billedet her. Måske kan nogle med forstand på dette kan give input.
IPS glow
IPS glow
WP_20140112_001.jpg (460.12 KiB) Vist 2543 gange
Af neverko
#196425
Ud fra dit billede vil jeg mene, at det ser meget normalt ud for en IPS skærm.

Jeg sidder ved en 27" (IPS) iMac på arbejde og den har en lignende glow. Jeg sidder i et veloplyst lokale og kombineret med den reflekterende overflade på skærmen kan det stort set ikke ses ved daglig brug på kontoret. Jeg er dog ikke fan af den blanke/reflekterende iMac overflade – jeg foretrækker mat coating til hver en tid! I mørke og med et sort skærmbillede har iMac'en lige så tydelig IPS glow, som på dit billede.

Jeg har selv en Dell U2413 med HA-IPS panel. Den har også tydelig IPS glow fra hjørnerne i bunden. Min lille, dunkle "nørdhule" derhjemme er ikke optimal for et IPS panel, når billedet er hovedsageligt sort. Efter lidt tilvænning, ser jeg det dog ikke som noget større problem. Jeg kom fra et S-PVA panel med det dybeste sortniveau, så det tog lidt tilvænning med IPS. HA-IPS er dog bedre på alle andre tænkelige måder end lige sortniveauet.

Jeg valgte Dell U2413 som et godt kompromis mellem en skærm til spil og en god skærm til grafisk arbejde (2d/3d/video).
Af TolaGarf
#196429
Coating på min skærm virker til at være en mellemting af glossy og anti-refleks. Men du har ret, i et oplyst rum er skærmen møg iriterende at bruge.