Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Integra
#195573
Hej Flatpanels

Da min Samsung Sync master efterhånden har en 4-5 år på bagen tænker jeg at det er på tide at kigge efter en ny, da jeg synes at kunne læse, at der er sket utrolig meget siden da.

Efter at have læst diverse forumposts herinde, samt set jeres anmeldelser og købs anbefalinger igennem, er jeg dog stadig forvirret.

Min forvirring består blandt andet i at jeg spiller en del på min skærm, men ikke FPS spil (Derimod en del Dota2 og World of warcraft), hvorfor jeg ikke tror at det nødvendigvis er en såkaldt gamerskærm jeg har brug for, selvom det er spil jeg primært bruger computeren til. Er det korrekt?

Herudover læser jeg fra en del, at man idag vil fortryde, hvis ikke man køber en 27", når jeg nu primært spiller på den stationære. Min nuværende er en 24", som jeg egentlig har været ganske tilfreds med indtil nu. hører gerne jeres mening om dette.

Som jeg tidligere har skrevet om herinde, så døjer jeg desværre med ondt i øjnene, når jeg sidder foran en computer. Jeg har kontaktlinser, som jævnligt kontrolleres og synes også at have læst diverse guides vedr. ergonomi. Da jeg ikke har nogen idé om, hvad dette skyldes (I nogle tilfælde får jeg allerede ondt i øjnene efter 10 minutters brug), kan det naturligvis være svært at købe skærm herefter. Håber dog at I evt. ved hvad det skyldes og kan anbefale en skærm herefter.

Prisen på skærmen er ikke den vigtigste faktor, da jeg søger en ordentlig skærm, som jeg vil kunne bruge nogle år. Selvfølgelig alt med måde, da jeg ikke har lyst til at smide 10.000 efter en skærm. Selve udseendet på skærmen er herimod en utrolig vigtig faktor, da en skærm af en sådan størrelse gerne må være et pænt møbel (Så pæn som en computer skærm nu kan blive). Jeg ved godt at det er en smagssag, men synes desværre der findes utrolige mange skærme derude, især de såkaldte gamerskærme, hvor udseendet desværre er ned prioriteret voldsomt.

Håber I kan komme med nogle indspark og meget gerne med nogle bud på nogle gode skærme til mit behov.

På forhånd tak for hjælpen og god jul og godt nytår til jer alle.
Af Integra
#195728
Jeg har selv kigget meget på følgende skærme.

Dell U2412M
Dell U2713HM
Eizo EV2436W
Eizo EV2736W

Eizo tiltaler mig meget pga den flimmerfrie teknologi, som forhåbentlig kan afhjælpe mit problem med øjnene. Dog ærger det mig meget, at der er indbygget højttalere, da det kun gør skærmen tungere, samt at man betaler for noget man ikke kommer til at bruge.

høre gerne jeres mening om de tre eller andre skærme
Af Integra
#196760
Har stadig ikke besluttet mig for hvilken skærm, så hvis der er en venlig sjæl derude hører jeg gerne jeres mening
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#197204
Integra skrev:Da min Samsung Sync master efterhånden har en 4-5 år på bagen tænker jeg at det er på tide at kigge efter en ny, da jeg synes at kunne læse, at der er sket utrolig meget siden da.
Det synes jeg ikke der er. PC-skærmmarkedet bevæger sig i sneglefart, med undtagelse af måske 120 Hz delen, men som du selv er inde på er det til deciderede gamerskærme og sådan en lyder det ikke til at du har behov for.
Integra skrev:Herudover læser jeg fra en del, at man idag vil fortryde, hvis ikke man køber en 27", når jeg nu primært spiller på den stationære.
27" er fantastisk på skrivebordet, synes jeg. Men i spil kræver det naturligvis også tilsvarende mere af grafikkortet pga. den højere opløsning.
Integra skrev:Som jeg tidligere har skrevet om herinde, så døjer jeg desværre med ondt i øjnene, når jeg sidder foran en computer. Jeg har kontaktlinser, som jævnligt kontrolleres og synes også at have læst diverse guides vedr. ergonomi. Da jeg ikke har nogen idé om, hvad dette skyldes (I nogle tilfælde får jeg allerede ondt i øjnene efter 10 minutters brug), kan det naturligvis være svært at købe skærm herefter. Håber dog at I evt. ved hvad det skyldes og kan anbefale en skærm herefter.
Så synes jeg umiddelbart, at du skal satse på en flimmerfri model. Der er også mulighed for at du simpelthen kører med for høj lysstyrke på din nuværende skærm. Men hvilken skærm har du i dag? Hvis den ikke er med LED-belysning, så er der jo ikke helt samme problematik mht. flimmer pga. PWM LEDs.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#197205
De fire skærme du kigger på er alle herlige skærme, men overvejelsen omkring god ergonomi bør næsten veje tungest. Har du eventuelt mulighed for at prøve en af de flimmerfrie skærme før du selv investerer (eller lave en aftale med forhandleren)? Hvis det hjælper, så ville jeg da i hvert fald selv mene, at merprisen er det hele værd.

Pointen mht. højttalere er naturligvis rigtig, men det er ikke mange basseører de små højttalere i PC-skærme koster at indbygge.
Af Integra
#197229
Min nuværende skærm er en Syncmaster T240. No clue hvad der ligger i sådan en model :)

Hvad angår lysstyrke, så har jeg sat min skærm utrolig mørk, fordi jeg tænker at lyser kunne være problemet. Dette har hjulpet lidt, men desværre ikke nok.

Jeg bor desværre ikke i nærheden af nogen storby, hvorfor udvalgte af skærme, kun er hvad Fona har at tilbyde (Samsung), så muligheden for at prøve skærmene er desværre mere bøvlet end som så. Et evt. køb vil blive via nettet (Formoder ikke de giver mulighed for at prøve skærmen før køb).

Jeg tror efterhånden at jeg er blevet enig med mig selv om at satse på en 24", da behovet for 27" umiddelbart ikke har været der. Dog kan jeg derfor godt blive i tvivl om det overhovedet kan betale sig at skifte skærm, når du nu siger der ikke er sket meget på markedet.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#197266
Min nuværende skærm er en Syncmaster T240. No clue hvad der ligger i sådan en model
Din nuværende har et TN-panel, så alt andet lige, så vil det være en klar forbedring at gå til IPS-panel og ikke mindst større skærmformat.

Ved køb via nettet har du jo 14 dages returret, så hvis det går helt galt er du sikret.