Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af burgurne
#194312
Jo mere jeg læser om monitorer, jo mindre fatter jeg af det. Hvad er det jeg gerne vil have? Hvad er fordele og ulemper ved TN, IPS, E-IPS, H-IPS, A-Si TFT, MVA, AD-PLS, AH-IPS, S-IPS, IGZO, IPS2, A-MVA, P-MVA, PVA og VA. O-O

Jeg kan beskrive mig og mit brug, er her så en eller flere der vil, om ikke anbefale en bestemt monitor, så i det mindste fortælle mig lidt om, hvad jeg leder efter?

Krav:
Højdejustering (min center højttaler monteres under skærmen på dens fod)
ca 24"
Spiller en del Formel 1 sim, Crysis 3, og andre FPS. Bruger også Word en del.
Har et MSI GTX 770 Lightning, så kan ikke føde de vilde fps eller opløsninger, så jeg ved ikke om jeg vil kunne have glæde af en 120/144hz monitor?.

Ønsker:
Dyb sort (hader mørkegrå kældre i spil). Hvidt skal være hvidt pga word o.lign.
Jeg er ikke kræsen mht ghosting (min gamle Samsung 2493HM klarede det godt nok), men jeg er nok vanskelig mht "fejl" i billedet, såsom mørkegrå i stedet for sort, "grumset hvid" som jeg er blevet advaret imod på IPS.
Eksempel ... I gamle dage var der noget der hed en CRT-monitor, og der var flere måder at lave sådan en på, bl.a. Sony lavede et billedrør der hed Trinitron, og de fleste folk synes det var det allerbedste. Det gjorde jeg så ikke, for der var 2 tråde (enkelte store havde 3 tråde), som alle sagde var (næsten) usynlige, men jeg så dem som 2 stykker tjæret tovværk på tværs af billedet, så jeg havde IKKE en trinitron. Dem af jer der er gammel nok til at huske disse, ved sikkert hvad jeg mener.

Mit sidste indtryk har jeg her fra Flatpanels.dk, og i min lille gamle indtørrede hjerne har det fået mig til at tro, at jeg nok skal lede efter en afart af VA, men jeg aner ikke forskellen mellem de forskellige VA-typer, udover at PVA er hammerdyr.

Monitor ønske:
Helst 1920x1200, dernæst 1920x1080.
MAT skærm, helst lige så mat som min Samsung 2493HM.
Mindst 2 digitale indgange (DVI, HDMI eller displayport)
Helst med sort (eller i hvert fald mørkt) kabinet.
Prisområde op til ca 2800,-kr

Jeg føler mig godt nok snotdum, at jeg ikke bare kan vælge en skærm, hvor svært kan det være??? :'-(

Nogen der vil og kan forklare mig lidt mere?
#194317
burgurne skrev:Jo mere jeg læser om monitorer, jo mindre fatter jeg af det. Hvad er det jeg gerne vil have? Hvad er fordele og ulemper ved TN, IPS, E-IPS, H-IPS, A-Si TFT, MVA, AD-PLS, AH-IPS, S-IPS, IGZO, IPS2, A-MVA, P-MVA, PVA og VA.
Der er overordnet tre: TN, IPS (herunder de andre IPS) og VA (herunder PVA, MVA osv). Der er forskelle indenfor kategorierne, men de overordnede karakteristika er de samme.

IGZO og a-Si er ikke paneltyper. Det er en del af laget bagved som styrer transistorerne og strømflowet. De kan også have betydning for skærmen, men ofte så skal den største betydning findes i hvor strømeffektive de er (mindre effekt går tabt, og de er mere gennemsigtige, hvorfor mindre lys skal bruges). Det er derfor man taler så meget om IGZO i forhold til smartphones/tablets. Det er også derfor iPad Air er så meget tyndere (fordi der bruges en skærm med IGZO) og derfor, at den kan nøjes med et meget mindre batteri end f.eks. iPad 3 og 4.

Krav:
Højdejustering (min center højttaler monteres under skærmen på dens fod)
ca 24"
Spiller en del Formel 1 sim, Crysis 3, og andre FPS. Bruger også Word en del.
Har et MSI GTX 770 Lightning, så kan ikke føde de vilde fps eller opløsninger, så jeg ved ikke om jeg vil kunne have glæde af en 120/144hz monitor?.
120 Hz er klart en fordel i spil, men så begrænser du dig også næsten til TN, hvilket jeg ikke vil anbefale i andre sammenhænge end netop spilbrug. Der findes kun én 120 Hz skærm med et andet panel end TN. Det er Eizo FG2421 med et VA-panel. Rigtig fin skærm.

Hvis du ikke vil spises af med et svagt sortniveau, så kan du afskrive de IPS-baserede skærme. Kig i stedet efter en VA-baseret skærm.

PVA er dyre, men mest fordi produktionen ikke er så stor. Lidt billigere VA-paneler laves af producenten AUO, som har tæt tilknytning til BenQ. En del af deres skærme kunne også være relevante for dig, tænker jeg.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#194330
Jeg har haft en del monitors efterhånden og personligt har jeg lavet et tradeoff mellem farver og sortniveau og bruger nu IPS. Jeg har ellers svoret til VA fordi det gav bedre sortniveau, men til sidst fik jeg nok af, at farvenuanceringen har en meget stejl gammakurve lige midt for skærmen. Det betyder essentielt, at du mister al nuancering i de sidste gråtone-trin og dermed kan have svært ved at lave korrekt eksponering på fotos i efterbehandlingen.

Så hvis du skal bruge skærmen til redigering af fotos (og dette er noget du går op i), så vælg IPS. Hvis ikke støtter jeg op om VA-panelerne, da nævnte problematik ikke er helt så relevant når man spiller - selvom du dog kan opleve det når du render rundt i mørke omgivelser i spillet.
#194364
Tak for svarene.
Udover alt det foregående, så er jeg også blevet opmærksom på det med de "flimmerfrie" skærme, og den problematik.

Eizo og BenQ er vist dem der går mest op i dette.
http://www.flatpanels.dk/benq....
http://www.flatpanels.dk/eizo....

BenQ er dog nogle skiderikker mht til dette, da de opdaterer deres 120/144hz skærme til at være flimmerfri UDEN at skifte navn, så når man ser en af dem til salg, så ved man ikke om det er den gamle eller nye model man får :((

Also worth noting is that the BenQ XL2411T uses PWM (Pulse Width Modulation) to dim the backlight. This rapid ‘on’ and ‘off’ pulsing of the backlight at various frequencies to lower brightness is very common on modern LCD monitors. Some users are sensitive to this flickering and can find it bothersome. The effect can be recorded on a sensitive camera which shows how decreasing brightness produces an apparent ‘strobing’ effect on the screen. It isn’t present at full brightness and decreases in intensity along with decreasing brightness. It does not manifest itself in this pronounced strobing way to the human visual system but some people do detect it as flickering.

Update: As of July 2013 the monitors have been upgraded to the new flicker-free (PWM free) ‘Revision 2.0'. The P/N associated with this in the UK/EU is 9H.L9SLB.DBE.

Taget fra dette review: http://pcmonitors.info/reviews... #!prettyPhoto

Hvordan finder man ud af, om en bestemt skærm benytter sig af "flimmer"PWM styring INDEN man køber den???

Eizo FG2421 ser rigtig lækker ud, men er desværre uden for mit budget

Det er denne artikel der har startet en ny tvivl:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1362121182

Lige en sidste ting. jeg er allergisk overfor blanke skærme (hvadenten det er TV eller monitorer), jeg kan simpelthen ikke tåle dem, så skærmen SKAL være mat.

Jeg er blevet lidt lun på denne:
http://www.edbpriser.dk/skaerm/benq-bl2 ... 85838.aspx

Er det et godt valg til prisen? Eller findes der et bedre alternativ (indenfor de ca 2800,-kr jeg har til rådighed)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#194391
Ja, Eizo og BenQ er gået forrest i udbredelsen af de flimmerfri skærme. En af mine bekendte i branchen har lavet en liste over skærme med den flimmerfri teknologi: http://www.tftcentral.co.uk/articles/fl ... tabase.htm

Sidder du mange timer foran skærmen til daglig, så synes jeg bestemt det er værd at overveje.

Jeg har ikke erfaring med BenQ BL2411PT, men jeg lavede en test af "forgængeren", BL2400PT. Det var som sådan en fornuftig skærm til all-round brug, til en fair pris, men undervejs har BenQ jo skiftet fra VA til IPS.

Jeg har faktisk den nye 144 Hz XL2420T inde til test lige nu. Det er virkelig forvirrende, at BenQ ikke har skiftet modelnavnet, ja. Det har jeg også punket dem for. Med mindre spildelen fylder mest for dig, så synes jeg dog ikke, at der er nogen grund til at du satser på deres 120/144 Hz modeller, som jo er med TN-paneler.
Af burgurne
#194438
Mange tak for linket, Rasmus. :-)
Ved du, om det er en liste der opdateres hen ad vejen?
Egenligt lidt skræmmende at det er så få skærme der tager højde for dette.

Egenligt havde jeg også tænkt på denne:
http://www.dustinhome.dk/product/501065 ... ncVat=true

men den er ikke flimmerfri i.flg. dit link, så den er "aflivet" igen.

Test af BL2400PT kan jeg vel ikke rigtig bruge til noget, da BenQ (som du selv skriver) har skiftet paneltype til overvejelse af BL2411PT?

Jer der ser mange monitorer, hvilken skærmtype/skærmpanel er det mest matte? Jeg kan virkelig ikke lide blanke skærme, og min gamle Samsung SyncMaster 2493HM er jo også meget mat (ikke rammen, men selve panelet). Det er jo ikke let at skrive en "mathedsværdi" ind i tekniske data, men da jeg ikke har mulighed for at se en monitor inden køb i en webshop, så er det lidt svært, synes jeg.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#194519
Ja, den opdateres løbende :)

Nej, testen af BL2400PT er ikke så nyttig ift. billedkvalitet. Det var mere hvis du ville have lidt input omkring BenQ generelt. Såsom byggekvalitet, indstillingsmuligheder og deslige.

Det findes matte og blanke skærme indenfor alle paneltyperne, så det er svært at sige noget konkret. Det er ofte noget der skal afgøres for den specifikke skærm. Der findes målinger på hvor reflektiv skærmene er, men det er sjældent de oplyses af producenterne, men jeg kender ikke til en decideret værdi for "matheden". IPS skærme er ofte ret matte (når vi taler PC-skærme, på alle mobiler/tablets har de jo glas foran).
Af burgurne
#194701
Ja, så blev det en BenQ BL2411PT monitor.
Farverne er gode, og efter justering af "user mode" (ca ud fra denne test http://pcmonitors.info/reviews/benq-bl2411pt ) er lysstyrken og gamma sat på plads. Hvid er ikke "grumset" i overdreven grad, men den er desværre heller ikke "hvid", men snarere lysegrå. Sort er rimelig sort, men det med "IPS glow" havde jeg ikke ventet var SÅ kraftigt. Utroligt at så mange anbefaler IPS, når dette tilsyneladende er et IPS-problem, og ikke et bestemt mærke-problem. Så med hensyn til sort og hvid, så var min gamle Samsung Syncmaster 2493HM med TN panel altså bedre. Til gengæld er farverne på resten af området bedre med IPS, så alt i alt er det stadig kompromier der skal tages stilling til (kom nu for hel.... med en god OLED monitor!!).

Alt i alt både positivt og negativt ved at skifte fra TN til IPS.

Selve BenQ-skærmen er mat i skærmfladen, så ingen uvelkomne reflekser. Og PCmonitors.info har faktisk fundet en ret god måde at vise hvor blank/mat en skærm er. De tager et billede af skærmen med et lyst vindue som baggrung, og så kan man se, hvor meget af fotografen der spejler sig i skærmen. Det giver en ide om, hvor blank skærmen er, men kan selvfølgelig ikke indsættes som en fast værdi i et skema :-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#194723
Der er stadig kompromisser ved alle skærme, ja. Det skal der nok også komme med OLED-skærme (de er jo f.eks. ikke baseret på sample-and-hold-princippet, så de opdaterer konstant).

Der findes dog IPS-skærme, som har mindre glow. Det er forskelligt fra de forskellige panelproducenter. Efterhånden har de jo alle sammen en version af IPS. På dyrere IPS-skærme bruger ind i mellem en A-TW polarizer, som gør en del for at mindske effekten, men denne er desværre aldrig rigtig rykket ned i de billigere paneler.