Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#139
Hej alle!
Dejligt site/forum - håber der kommer flere indlæg og flere tests snarest!
Jeg er i den heldige situation, at jeg snart får mulighed for at forkæle mig selv med 2 fladskærme, som løn for noget arbejde.
Jeg skal bruge dem til lettere grafisk arbejde, webdesign og lign. Spil ryger på den nye ps3, når den afløser min trofaste ps2.
Jeg er lidt i tvivl om hvilke skærme der er velegnede når de sidder på begge to, samt hvilket grafikkort der er velegnet. Og smider man den ene i analog og den anden i dvi, eller findes der kort, der er designet til dette?
Prisniveauet er vel 3500 pr skærm incl moms.
Grafikkortet skal bare passe.
har kigget på samsung serien, men har lidt svært ved at se de store forskelle?
Anyone? :)
Af Mads
#140
Mine umiddelbare bud er Samsungs 193+ og viewsonics Vp930, eller Belinea 101920
selvom de koster kassen, men jeg kan ikke lige overskue grafikkortmarkedet - kortet skal bare være godt til video og grafisk arbejde.
Er der nogen der kender til nogle egnede kort eller et site, der beskæftiger sig med dette?
Måske kan jeg gladeligt slippe billigere, når jeg er ligeglad med spildelen?
Eneste krav til skærmene er at de skal være 19 tommer og gode til grafisk arbejde.
Der er en del skærme med opdatering på 20 25 ms - ses det kun i spildelen?
Det kunne jo også være sjovt med Samsungs Picture in Picture Skærm, når man skal arbejde mens der er Champions league!

På forhånd tak
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#145
Angående grafikkort: Du kan som sådan bruge de fleste kort på markedet til let billedredigering og så køre én skærm med DVI og den anden med VGA. Afhængigt af grafikkortets D/A (digital -> analog) del og skærmens modtagelse af VGA signalet, kan du få to meget ens billeder. De dyre skærme har ofte en god analog del, så forskellene er sværere at se end tidligere.
Hvis du på sigt skal gå over i mere prof. billedbehandling, så kan du eksempelvis kigge nærmere på Matroxs grafikkort. De kommer også med 2 DVI indgange, hvis man vil. Det kunne f.eks. være et sådan:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=85726

Hvis du slet ikke skal bruge skærmen til spil, men udelukkende til grafisk og tekstarbejde, så behøver du ikke en af de hurtige skærme. De tre skærme du har kigget på, kan godt være et bud, men du kan med fordel købe lidt billigere skærme. De skærme på 20 og 25 ms er i enkelte tilfælde hurtige nok til spil, hvert fald hvis der er tale om dem der er bygget over S-IPS teknologien. Andre af de aktuelle 20 og 25 ms skærme er bygget over PVA og MVA teknologien og de gør sig ikke egnet til spil. På de mest langsomme skærme kan man bemærke lidt slør når man eksempelvis trækker musen over specielle farver, men ellers så er det primært i spil eller hvis du ser film og Tv med hurtige bevægelser (som f.eks. fodbold).

Du kan evt. prøve at læse testen af Samsung 173p her på siden. Det er en af disse langsomme og den kan også fås i 19 tommer, hvor den hedder Samsung 193p. Som du nok bemærker er de i samme serie, som den Samsung 193p+ du har kig på, men der er her tale om forgængerne. De nye 193p+ og 173p+ er egnede til spil fordi man bruger en teknologi, som hedder Overdrive. Denne teknologi er naturligvis ikke i de gamle.
Derimod kan du hente en smule på farvesiden ved at vælge f.eks. 173p og 193p frem for de to nye plus modeller.

Hvis du på sigt skal bruge skærmen til spil, film eller f.eks. Tv, så bør du nok overveje en af de hurtigere skærme, men ellers ser jeg ikke grund til det.
Af bud kunne den førnævnte 193p være aktuel, men jeg synes også du kan kigge nærmere på de deciderede grafikerskærme. Det kunne være LaCie Photon 19Vision:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=119687

Den ligger en smule over dit budget, men ikke meget. :o

Der findes også Eizos grafikerskærme, men de er desværre meget dyre - specielt i 19 tommer.

Men altså, som udgangspunkt bør du nok gøre dig lidt tanker om, hvorvidt skærmen skal bruges til hurtige billeder eller ej. Hvis du på et senere tidspunkt vil købe en separat tuner og også bruge den til fodbold, vil de langsomme skærme som 193p nok få åndedrætsproblemer, mens LaCie modellen vil kunne gå. Men der vil de tre du allerede har kig på være mere egnet. :)
Af Mads
#147
Rasmus For F - super hurtigt, velartikuleret og umiddelbart godt svar -
hvis du får brug for anbefalinger hos en kommende svigermor så står jeg på spring.
Nu må jeg vist fordybe mig i dine svar :D
Valget er sådan set gjort.
Det skal være til grafisk arbejde, kodning og webhalløj - dvs ingen tv - jeg blev bare lidt lokket af Samsungs picture in picture Skærm.,
men ellers ser Geforcekortet godt ud.
Og så måske et par 193p på?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#150
Det var et Matrox kort jeg linkede til ;) Det vil hvert fald ikke være så egnet til spilbrug, så det er nok en god idé at satse på sådan noget når du allerede kende dine behov på forhånd.

Jeg er ikke 100 % sikker på, at det grafikkort jeg linkede til umiddelbart er det bedste bud. Jeg er ikke så meget inde i grafikkort markedet - kun lidt af det tekniske, så derfor må du lige søge erfaringer på kortet før du blindt stoler på mig.

193p er umiddelbart et godt bud. Ellers så ser jeg også LaCie skærmen som en konkurrent. Den er også en decideret grafikerskærm, hvilket LaCie lægger en del i. Derfor vil du også finde eksempelvis nogle indstillinger på den skærm, som du nok ikke finder på Samsung skærmen.
Du kan med fordel prøve at tage ud og kigge på 193p i en butik hvis du har mulighed for det. Så kan du også konkludere om det er den helt rigtige for dig - specielt når du står overfor valget om 2 skærme, som du skal bruges i fremtiden.

Jeg ved ikke hvor mange butikker den står i endnu, men jeg kan huske at Electric City havde den stående på et tidspunkt.
Af Kettner
#183
Jeg kan da godt lige øse ud af mine efaringer med matrox grafik kortene.
Har haft et par G450 (dual vga)
Og lige PT har jeg et P750, det er super godt til at lave grafik og redigere film på. Man kan godt spille med dem, men de laver små grafik fejl i 3d spil, men man kan godt overleve, spiller pt. guild wars.
Det har 2 dvi udgange, men kan køre med 3 skærme på samme tid, via et split kabel. Køre selv med 3x vga. = 3840 x 1024 opløsning. et p750 er en del billgere(1.400 kr) end et parhelia,(4.000 kr ca) som blot har nogle flere ram og er lidt hurtigere, ikke noget man mækre når man ikke spiller.
Af Mads
#215
Tak det lyder godt - må snart til lommerne - checker videre. Prøvede det der 3d kort site, men dfer var ikke så meget ekspertise at hente som her
Af Mads
#241
Hej Rasmus og andre!
Det virker som om det er S-IPS teknologien, jeg skal fokusere på. Men umiddelbart dukker der ingen Samsungskærme op, hvis jeg søger i din panelsøgning - derimod en masse andre.
Hvilke kan du anbefale med rent fokus på S-IPS teknologien til omkring 4000 stk.?
Bedste hilsener Mads
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#243
Den afgrening af S-IPS, som hedder SA-SFT er den, som typisk bruges i de seriøse grafikerprodukter. Det er NEC som udvikler de paneler

Men der er som sådan ingen hindring for, at man også kan bruge PVA panelet, som vi tidligere snakkede om. Det er ligesom S-IPS panelet fra LG.Philips også bruges i grafikerskærme, f.eks. den omtalte LaCie 19 tommer.
Nej, Samsung laver ikke rigtig skærme baseret på S-IPS paneler. Primært fordi det er LG.Philips der laver dem og de er deres største konkurrent. Hvis de en sjælden gang bruger andre paneler i deres skærme, så kommer de eksempelvis fra Sharp eller Hydis.

Hvis du søger på SA-SFT i panelsøgefunktionen vil du sikkert også bemærke, at det er relativt ukendte skærme, men samtidig også ret dyre produkter. :)

Fik du set 193p i en butik?
Af Mads
#244
Nej - jeg må jo nok indrømme at jeg har været en snøbel med at kigge på skærmene live, frem for at checke specifikationer. Primært fordi jeg ikke har arbejde med tft før og let kan blive snydt på sådan en førstegangsforestilling, hvis der er en god sælger. Anyway så er det herligt at høste lidt erfaringer fra fagfolk, frem for at stole på et førstehåndsindtryk, der går hurtigt.
Men fra eks lg er der jo
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138718
og
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=150807
i samme prisklasse
selvom de ikke har så gode spec. Mon ikke 193p i virkeligheden er det bedste bud?
La cie skærmen har da ikke så gode stats som 193p
Argh
har næsten besluttet mig for et Matrox Pharlia

Iøvrigt - hvad med at vende forumet om så nyeste indlæg står øverst?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#252
De to modeller fra LG er ikke egnet til grafiskbrug.

Du må altså ikke lægge så meget i specifikationerne. Du kan ikke konkludere, at LaCie skærmen gør sig mindre egnet end 193p bare fordi specifikationerne er bedr epå sidstnævnte. Det afhænger af utrolig mange ting, som blandt andet gammakurver, prædefinerede farver osv.

I sidste ende er specifikationerne jo salgsparametre og ingen af de skærme, som lover 8 ms er 8 ms skærme - uden forbehold.

193p virker hvert fald som et godt bud og LaCie skærmen vil jeg anbefale, hvis du vil gøre lidt mere ud af det grafiske fremfor pænt design og "gode specifikationer" ;)
Iøvrigt - hvad med at vende forumet om så nyeste indlæg står øverst?
Gør de ikke allerede det? Det gør de da her hos mig. Denne tråd er f.eks. øverst nu efter jeg har lagt et svar i den.
Af Mads
#253
ikke hos mig her på en Mozilla Firefox 1.07 kan jeg mon trykke på noget?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#255
Næ ikke umiddelbart.

Jeg har selv version 1.0.6 af Firefox og det fungerer upåklageligt.

Mener du, at du ser de nyeste nederst eller bliver den bare på samme position i listen?

EDIT: Jeg har lige prøvet med version 1.0.7 og de nyeste er stadig øverst. =/
Senest rettet af Rasmus Larsen 7. okt 2005, 14:35, rettet i alt 1 gang.
Af Mads
#257
når jeg kommer ind i forumafsnittet Computermoniters står sidste nye indlæg øverst - når jeg går ind i vores lille snak på 2 flade til hvilket grafik skal jeg hele tiden ned og hente det seneste indlæg i bunden.