Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af SquiRe
#192182
Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal købe, har kigget sticky guiden igennem og kan stadig ikke beslutte mig for hvilken af disse 4 det skal være. Jeg bruger min pc hovedsageligt til gaming men jeg ser også en del film og tv serier på den, især når netflix på min PS3 bøvler.

Jeg er dog ikke en haj med hensyn til opgradering af PC da jeg købte min gamer pc for 1½ år siden færdigsamlet. Det jeg er mest i tvivl om er om disse TN 120hz monitor er noget jeg egentlig kan bruge med mit nuværende hardware og om det vil være noget jeg kan bruge i fremtiden

AOC 24 LED G2460PQU 1900kr

BenQ 24" XL2420T 2500kr

Asus 24 VG248QE 2400kr

Eizo Foris FS2333 2329kr (IPS, ikke 120hz. Ser mest som alternativ da jeg også ser tv/film på maskinen)


Mine hardware specs:

Intel Core i5-2500k CPU@ 3.30 GHz 3.60GHz
8GB Ram
64-Bit Operativ system Windows 7
Nvdia Gefore Gtx580 1.5gb Vram
Bundkort: Gigabyte Z68X-UD3H-B3

Hvis jeg kan bruge en 120hz monitor til noget som helst vil det kræve en opgradering og/eller hvad vil jeg skulle opgradere på mit nuværende system ?
Af RedSnt
#192672
En skam ikke der er nogle der har svaret på denne besked før nu. Anyway, jeg kiggede godt og grundigt på en masse skærme. Jeg har vænnet mig til en 24" samsung syncmaster, men jeg er begyndt at bemærke nogle "dovne" pixels så jeg tænkte at jeg ville komme det i forkøbet og få mig en ny skærm. Og jeg kiggede først på skærme med flotte farver, og derefter på skærme over 60hz.
Jeg brændte mig lidt varm på Eizo's FS2333 pga. den flotte farvegengivelse. Men prisen var lidt høj. Så kiggede jeg på gamerskærme og var først interesseret i BenQ's XL2420T men læste rundt omkring at deres OSD betjening var lidt ringe og at farverne ikke var nær så flotte som på en Asus VG248QE. Til sidst besluttede jeg mig for netop denne sidstnævnte skærm fordi den ikke blot var 500 kroner billigere end BenQ'en men også tilbød trykknapper til OSD systemet, 144hz, bedre farvegengivelse (ifølge anmeldelser jeg studerede) men også indbyggede sigtekorn! Sidstnævnte er desværre en rigtig god feature.. Jeg siger desværre fordi spil nutildags er meget lukkede og sjældent tilbyder muligheden for at benytte sine egne sigtekorn eller bare en variation at det medfølgende sigtekorn.

Jeg har lige købt ny computer så med min i7-4770k @ 4.3GHz og Radeon HD 7970 3GB burde jeg i de fleste spil godt kunne udnytte de 144hz, men ellers er det altid muligt at køre med lavere genopfriskning som f.eks. 120hz eller 100hz.
Til sidst skal det også nævnes at gamer skærme med høj genopfriskningshastighed kan benytte sig af en feature kaldet "lightboost". Dette er så vidt jeg ved en indbygget feature på nVidia grafikkort, men kan også benyttes på AMD kort dog med et lille program kaldet Strobelight.

Hm, selvom jeg synes jeg har læst godt på lektien så er jeg lidt i tvivl vedrørende tilslutningen af en gamerskærm. Jeg har læst at den maksimale genopfriskningshastighed ved høje opløsninger på 1920x1080 er 60hz ved tilslutning via almindelig DVI. Jeg har læst at det, på trods af rygter der siger det modsatte, er muligt at tilslutte skærm og grafikkort fint med HDMI og opnå de 144hz ved 1080p, men jeg er ikke helt sikker så hvis nogen kan bekræfte dette ville det være super.
Min skærm blev bestilt i fredags så får den først tirsdag eller onsdag, derfor jeg spørger.