Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#187770
Jeg har en måske 6-8 år gammel pc skærm View sonic.
Den er er efterhånden meget dårlig - flimrer og har matte farver.
Derfor er jeg på udkig efter en ny.

Mit brug er selvfølgelig almindelig surfing på nettet og e-mail.
Men et væsentligt behov er til billedbehandling. Det vil blandt andet sige klare detaljer og en relativ stor skærm.

En mulighed kunne være: ASUS MX279H - 27" (90LMGD051R010O1C-).
Den har 1.920 x1, 080 som opløsning. Men kan tekst og billeddetaljer blive lidt flossede til så stort en skærm eller vil en højere opløsning på 2.560 x1, 440 være at foretrække? Det betyder selvsagt en højere pris.
Eller måske skal jeg nøjes med en fx. 24 tommer skærm.

Hvad tænker I om den?
Jeg er ellers glad for Philips produkter - har TV og andet i Philips. Men det er jo ikke sikkert at Philips i pc skærme er de bedste.

Med venlig hilsen

Jørgen L.
#187799
Und dig selv en Dell U2412M. Det er en 24" skærm med IPS panel og en opløsning på 1920x1200 pixels. Der kan tilsluttes med DVI, DisplayPort og VGA. Nå ja, og så er det en kvalitetsskærm. :)

Prisen? Ca. 1900 kroner. Og den er hver evig eneste kroner værd. Alternativt kan du kigge på en U2312HM, der er på 23" og har en opløsning på 1920x1080 (full HD). Det kan du spare ca. 2-300 kroner ved.

Hvis prisen spiller en mindre rolle, så kunne du med fordel også kigge på Dell U2410, U2413, U2711 og U2713H (ikke U2713HM). Forskellen på disse og de tidligere nævnte skærme er, at de første har et 6 bit panel og de sidste har et 8 bit panel og et meget højere farvespektrum.

U2713HM tilhører den første række af skærme med 6 bit panel, så der skal du være meget opmærksom på, om det er den ene eller den anden version, der sælges.

U2711 kan man være heldig at finde som resttilbud. Jeg har set priser helt ned til omkr. 4000 kroner, men man skal nok være meget hurtig, hvis man vil sikre sig en af dem. Alle nævnte 27" skærme har for øvrigt en opløsning på 2560x1440 pixels, mens alle nævnte 24" skærme byder på de tidligere nævnte 1920x1200 pixels.

Og inden du spørger, så nej, jeg har ingen aktiepost i Dell, men de laver nogle rigtigt gode skærme til gode priser. :)
Af lehnemann
#187801
Jeg er rigtig glad for dine forslag. Jeg har også tænkt Dell efterhånden, som jeg har læst lidt rundt omkring på nettet. Det lader til at være et godt produkt. Og ja, jeg er villig til at gå lidt videre end prisen på ca 1900 kr for en U2412M. Det er trods alt et arbejdsredskab, som jeg forhåbentlig skal have i mange år.

Lad mig sige det med det samme: Jeg har ikke megen forstand på alt det tekniske, men vil gerne have en god skærm, når jeg nu skal investere. En skærm, som især er god til billedredigering. Hvor jeg kan se farver og detaljer i et foto. PS: Jeg tager billeder i RAW med Nikon D7100. Heller ikke her er jeg på nogen måde andet som ren amatør, men jeg kan godt se forskel på og værdsætter et teknisk godt billede - modsat et taget med en smartphone.

Jeg har kigget på U2410. Men den lader til at være gået ud af produktion. Og måske er der kommet en ny med mere up to date egenskaber.
Så er der U2413 - Er det mon afløseren for U2410? U2413 kan fås for cirka 3400 kr.

Hvordan bedømmer du U2413?
Brugeravatar
Af azrael
#187802
U2413 er efterfølgeren til U2410. Mener dog stadig man kan få den enkelte steder, ligesom U2711. Såvidt jeg har forstået, så skulle U2413 faktisk være bedre end U2410 (men den er lidt grimmere i mine øjne :)).

Der er også alternativer til Dell, såsom Eizo, NEC og, som du selv indledende nævnte, ASUS.

Eizo laver typisk *rigtigt* gode skærme, men de koster kassen. De har dog også billigere varianter, men her skal man passe meget på, at man ikke får fat i en skærm med TN panel. Deres billige IPS skærme svarer såvidt jeg ved til de billigere Dell varianter (med 6 bit panel), men de koster noget mere.

Mange af ASUS' IPS skærme minder rigtigt meget om dem fra Dell. Rygter vil vide, at ASUS har været OEM på nogen af dem. Jeg har dog hørt at kvalitetskontrollen ikke er den bedste.
#187806
RockMedØerne skrev:En test af 27 tommer versionen kan ses her - den får top anbefaling fra Flatpanels :)

Dell 2713HM
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1347530153

Go' fornøjelse med læsningen :)
Det er så den "billige" version med 6 bit panel. Glimrende skærm, men U2713H er lige et niveau over.

Der er for øvrigt tests af en hel del, hvis ikke alle, af de af mig nævnte skærme på TFT Central.
#187810
RockMedØerne skrev:Ved ikke hva du mener med den billige version med 6-bit panel ;;)

Den jeg linker til er da med 8-bit panel O_O
Det er det ikke. Det er 6 bit + A-FRC. U2713H har 8 bit + A-FRC. Du må meget gerne spørge Rasmus om jeg har ret. ;)
Af lehnemann
#187811
Tak for alle input.
Det er fantastisk med så stor viden lige på den anden side af skærmen.

Jeg tænker lige nu på U2413.
Men mange hæfter sig ved 6 eller 8 bit panel. Hvad har den?
- Og hvad er jeres bedømmelse i det hele taget af U2413?

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af azrael
#187812
lehnemann skrev:Tak for alle input.
Det er fantastisk med så stor viden lige på den anden side af skærmen.

Jeg tænker lige nu på U2413.
Men mange hæfter sig ved 6 eller 8 bit panel. Hvad har den?
- Og hvad er jeres bedømmelse i det hele taget af U2413?

På forhånd tak.
Ved et 6 bit panel kan 262144 af de 16,7 millioner farver vises direkte. Alle andre skabes ved meget hurtigt at skifte mellem to af de 262144 farver. Det er det man kalder dithering og det er det A-FRC (advanced frame rate control) gør. Det kan gøres forbløffende godt i dag, så de fleste vil nok ikke oplevet det,

U2413, U2713H og U3014 (samt U2410, U2711 og U3011) har et 8 bit panel + A-FRC, dvs. der kan de 16,7 millioner farver vises direkte og resten bliver dithered. Det store antal farver sammen med en bedre bagbelysning giver også mulighed for et farvespektrum udover sRGB (så som Adobe RGB), som typisk (lige knap) dækkes af de farver 6 bit + A-FRC kan vise.

Til grafiske opgaver er skærme med 8 bit panel helt klart at foretrække.
Af lehnemann
#187814
Lige for en sikkerheds skyld.

På vedhæftede billede er bagsiden af min pc. Den nuværende skærm er tilsluttet med VGA kabel (i midten).
Der er vel ingen tvivl om at jeg har de rigtige indgange for en ny skærm som U2413?
HMDI til højre og DVI til venstre.

Jeg bliver i tvivl, da jeg mener at der findes forskellige udgaver af DVI.

Ligeledes håber jeg at både pc og grafikkort er ok for fx. U2413. Se vedhæftede udklip.
Vedhæftede filer
Udklip GeForce.JPG
Udklip GeForce.JPG (26.53 KiB) Vist 11156 gange
Senest rettet af lehnemann 19. jun 2013, 10:58, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af azrael
#187815
Med DVI, VGA og HDMI skulle du være dækket godt ind. :)

Dog bør du bruge DVI, da HDMI typisk ikke leverer signal til højere opløsning end full HD (1920x1080). Nyere versioner af HDMI standarden understøtter godt nok 4K, men såvidt jeg ved er de ikke at finde på grafikkort endnu.

Der findes tre varianter af DVI. DVI-A (analogt) som svarer til VGA, blot med et andet stik. DVI-D, som er rent digital. Og DVI-I, som har både analog og digital signal. De fleste grafikkort har mindst én DVI-I udgang. Skærme har typisk DVI-D indgang, men du ville udelukkende løbe ind i et problem, hvis enten skærm eller grafikkort kun understøttede DVI-A. Det er højst usandsynligt. Jeg har i al fald aldrig nogensinde stiftet bekendtskab med DVI-A udover på papiret.
Senest rettet af azrael 19. jun 2013, 10:31, rettet i alt 2 gange.
#187816
Azrael skrev:
Det er det ikke. Det er 6 bit + A-FRC. U2713H har 8 bit + A-FRC. Du må meget gerne spørge Rasmus om jeg har ret.
Ja ok - forholdt mig bare til, at der i specifikationerne stod 8-bit signal processing :)
#187817
RockMedØerne skrev:Azrael skrev:
Det er det ikke. Det er 6 bit + A-FRC. U2713H har 8 bit + A-FRC. Du må meget gerne spørge Rasmus om jeg har ret.
Ja ok - forholdt mig bare til, at der i specifikationerne stod 8-bit signal processing :)
Det betyder sådan set blot, at den håndterer med 8 bit per farvekanal. Hvordan de 8 bit håndteres af panelet er en anden sag. :)