Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sartor
#186606
Hej

Jeg er på udkig efter en ny skærm som primært skal bruges til spil og fotoredigering (avanceret amatør-niveau) og søger lidt hjælp og forslag til valg af skærm.

Jeg har ikke behov for 120 Hz, da jeg ikke spiller "hurtige" spil.

Til fotoredigeringen søger jeg en skærm, der giver rimeligt præcise farver og har gode betragtningsvinkler. Jeg har har ikke tænkt mig at investere i kalibreringsudstyr, så nogle gode standardindstillinger vil være godt.
Jeg kommer ikke til at arbejde i AdobeRGB farverummet, så det er en ligegyldig feature for mig.

Skærmstørrelse og format skal helst være 24" i 16:10 format.
Mit budget er op til 3000 kr., men gerne mindre.

Jeg har kig på Dells U2412M, som er testet og anbefalet her på siden. Jeg ved ikke om der er kommet en afløser for skærmen, eller om det kan betale sige at vælge en af de dyrere modeller.

Jeg har læst mig frem til at det nok er en skærm med et IPS-panel jeg skal bruge, men som ved andre skærme må der også her være store forskelle på de forskellige modeller og producenter.

Jeg tager gerne imod forslag til andre skærme med god farvegengivelse, der egner sig til foto og spil.

Til slut kan jeg oplyse at min nuværende skærm er en 20" Samsung SyncMaster 2032BW (fra 2008 tror jeg). Her kan jeg tydeligt se farveforskelle når betragtningsvinklen ændres, og det er jeg ved at være godt træt af.