Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TolaGarf
#180356
Hejsa.

Jeg købte fornylig en ASUS VG278HE 144hz monitor, og jeg er mildest talt skuffet. Derfor vil jeg lige dele mine erfarringer med Jer, og måske er der andre, som har samme skærm, men har en positiv oplevelse (i sådan et tilfælde vil jeg gerne læse om den).

Det første jeg lægger mærke til, er backlight bleeding extravaganza! Hold dog op hvor er det slemt, i forhold til min gamle Samsung P2770H (som næsten har intet). Jeg kan desværre ikke vise et billede af det lige nu, da mit kamera er ret ringe. Men generelt så er der backlight bleed hele vejen rundt om skærmen, i alle kanterne. Ikke nok med det, så er der forneden af skærmen, en kant på ca. 3-4 cm med pixel warping (blåligt skær). Det bliver værre jo længere det kommer hen mod venstre side af skærmen.

Ang. 120hz, der er skærmen super lækker. Virkeligt smooth billede, dog oplevede jeg et underligt problem, i 144hz mode med Elder Scrolls V: Skyrim. Vand textures, som var længere væk kunne finde på at flimre ret vildt, og det kunne høres i mit lydkort! Det var så slemt, at mit lydkort (onboard), slog fra nogle gange. Jeg har mistanke om, at ASUS har presset citronen lidt for meget her. Jeg bruger et nVidia GTX 680, og det kan vel være et driver problem, men skal ikke ligefrem gøre mig klog på det.

Farverne på skærmen kan slet ik måle sig, med en typisk Samsung der bruger TN panel. Man vænner sig vel til det. Desværre lider skærmen under et andet fænomen, hvor man kan se tydelige streger vertikalt, henover hele skærmen. Disse kan også ses på min Samsung P2770H, men der skal jeg helt ind i skærmen med mit fjæs, for at kunne se dem. På ASUS VG278HE, ses det meget mere tydeligt.

Er godtnok ved at være skuffet over ASUS skærme. Har lige returneret en ASUS PB278Q, fordi den led under backlight bleed, og dens PLS panel var glossy, så slemt at jeg kunne bruge den, som et spejl. Sjovt nok blev der oplyst, at det skulle være anti-reflektærende.

Desværre ser det ud til, at Samsungs 27" 120hz skærme er udgået af produktion, så må vente og se hvad de nye modeller har at tilbyde.
Af Omfufu
#182093
Jeg tror der må være noget galt med din skærm.

backlight bleeding kommer man nok ikke uden om, når man vælger et tn panel, jeg er selv på trapperne til at ligge en bestilling på en 278he og af det jeg har læst af bruger anmeldelser og reviews.

Jeg havde overvejet at tilbyde skærmen til test her på sitet, men regner ikke med Rasmus har tiden til en monitor test, hvis han har kan han jo kontakte mig :)

Men da skærmen lige kom frem læste jeg om div problemer som folk kom ud for, men de nyere comments på skærmen virker det som om, de har fået styr på det meste, og folk er meget tilfredse med den.

Jeg læste et sted, at der var mulighed for at tweake skærmen yderligere, ved at aktivere lightboost i 2d, og på den måde helt lukke af for motion blur, hvilket kunne være sjovt at teste, dog kræver det man køber eller låner nvidias 3dkit, da indstillingerne man skal bruge, kun kan blive aktiveret ved at tilslutte IR connectoren.
Artiklen kan læses http://www.techngaming.com/home/guide/t ... boost-r485 her.

Alt ialt håber jeg denne skærm er bedre end du har af oplevelser med den, da jeg vil bruge den til et nyt gamer system bestående af:

asus vg278he
asus maximus formula IV s. 2011
intel i7 3820
Asus gtx680 top
kingston hyperx 10th anneversary ram, 2400mhz 16gb quad channel.
samsung 840 pro 256gb ssd disk
corsair ax760i psu og h100i cpu køling

Så alt ialt håber jeg, at bed dette system, og især skærmen er jeg kørerne nogle år ud i fremtiden :)
plus det løse
Af BrunoB
#182111
Omfufu skrev:Jeg læste et sted, at der var mulighed for at tweake skærmen yderligere, ved at aktivere lightboost i 2d, og på den måde helt lukke af for motion blur, hvilket kunne være sjovt at teste, dog kræver det man køber eller låner nvidias 3dkit, da indstillingerne man skal bruge, kun kan blive aktiveret ved at tilslutte IR connectoren.
Artiklen kan læses http://www.techngaming.com/home/guide/t ... boost-r485 her.
Lige en bemærkning angående brug af Lightboost i 2D og UDEN at køre med nVidias 3D kit.
Jeg kan se at seneste nr af det tyske PCGames&HW beskriver hvordan man med en tweaket reg fil kan aktivere denne teknik uden at eje nVidia hardwaren.
Det ser ret simpelt ud og skulle efter beskrivelsen virke ret godt. 8)
Af TolaGarf
#183120
Jeg fik pengene retur.

Skærmen viste sig at være defekt, pga. det ekstreme backlight bleed og pixel warping. Jeg må dog stadig sige, at selvom farverne ikke ligefrem er det mest fantastiske, så er det noget man sikkert lærer at leve med. Det tager dog lang tid, at ramme den rigtige indstilling, hvis man ikke har udstyr til at kalibrere skærmen med.

Faktisk var det meste iriterende, de bittesmå horisontale linier der gik hen over hele skærmen. De var alt for tydelige, et typisk tegn på en elendig dot pitch. Min gamle Samsung P2770 lider også en smule af dette, men langt fra så slemt. Det virkede næsten, som om Asus skærmen havde en større dot pitch, end de typisk 0.31 for en 27". Men om det overhovedet kan lade sig gøre, har jeg ingen svar på.

Tror jeg venter på den næste generation af 120hz skærme. Venter spændt på hvad Samsung kommer med, da alle deres tidligere modeller virker til at være udgået af produktion.