Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#179869
Hejsa.
Jeg har en Asus G75V bærbar, jeg har lagt mærke til når jeg streamer fra f.eks. nutv.dk så kommer der nogle gange sådan nogle hvide streger på skærmen, det er lidt svært at forklare, det forekommer kun når der sker noget i billedet, altså hvis kameraet flytter sig osv, så jeg går ud fra det er noget med opdateringshastigheden? jeg har prøvet at lege med forskellige indstillinger under nvidia programmet, men kan ikke lige hitte ud af det? Jeg tror ikke det stammer fra nutv.dk da det også forekommer nogle gange på youtube. Det sker også selvom jeg har forbundet pceen til et internet kabel.

Jeg kører med en opløsning som hedder 1920 x 1080 ved 60 hertz, det er det maximale jeg kan komme op på,

Det er som sagt som om at billedet ikke helt kan nå at opdatere f.eks. når kamerat flytter sig, og skal fange nogle hurtige scener.

Jeg har fundet ud af at det også sker på den stationære når jeg ser noget fra den, den er også på 60 hertz.

Nogle som har nogle forslag, eller er det måske normalt nok at skærme som ikke kan komme højere op end 60 hertz agerer sådan?

Ved spil osv er det intet..

Jeg har en internetforbindelse som hedder 15/1.

På forhånd tak for jeres svar :-)
Af Snurrerundtlyd
#179872
Er det en WiFi (trådløs) forbindelse du streamer over?
Hvis ja så slå WiFi på din bærbar fra og tilslut den via LAN (Ethernet) direkte til dit modem/router og se om det hjælper.

MPEG-komprimering virker på den måde at der er variable bitstrøm afhængig af ændringerne i billedet. Når der kun er meget lidt bevægelse i billedet bliver der kun sent meget lidt data, men når der kommer meget bevægelse er det nødvendig med en noget højere bitstrøm. MPEG-komprimering virker netop ved at man ikke behøver sende alle data til nye frames når der ikke er sket mange ændringer fra forrige frames, så i stedet genbruger man data og bitstrømmen behøver ikke være så stor.
Når der så sker store ændringer i billedet kan det godt være du løber ind i flaskehals-problemer med datahastigheden. Her kan en LAN-forbindelse ofte afhjælpe problemer man oplever med videostream via WiFi.
Hvis det afhjælper problemet, så findes der derefter forskellige måder at øge WiFi-hastigheden så man man måske stadig kan streame over WiFi. Men find først ud af om det bliver bedre via LAN-kabel til computeren. Så kan du tage den derfra.
Har du mere end en computer eller kan du låne en? Så prøv at teste det på den anden via samme forbindelse.


WiFi-netværk er aldrig nær så hurtige som de reklamerer med, bl.a. andet fordi de bliver forstyrret af nabo WiFi-netværk, men også af andre grunde.
Så inden du gør andet så se om det hjælper at LAN-kabel. Sluk for WiFi på din bærbare når du tilslutter et LAN-kabel, så du er sikker på det rent faktisk er LAN-forbindelsen den anvender og ikke WiFi.
Har du en router bag et ADSL/kabel-modem, så fjern også routeren og tilslut PCen direkte til modemet.

Hvilken internetforbindelse/udbyder har du? ADSL? Antennekabel?
Hvilket modem/hvilken router har du?

Problemstilling med videostreaming over WiFi er også kort nævnt i NUTVs FAQ: http://inutv.dk/faq
Har det nogen betydning om jeg sidder på et trådsløst netværk (Wifi) eller med et netkabel i min computer?

I visse tilfælde kan forbindelseshastigheden på især trådløse netværk bevirke, at afspilningen helt stopper eller bliver meget ujævn.
Af morsing
#179876
Hej og mange tak for din meget fine fyldestgørende besked.

Jeg har afprøvet med LAN kabel, og det virker til det hjælper en lille smule, men det er dog stadig som om billedet ikke helt kan følge med.

Jeg har fullrate som udbyder, og min router er en standard Zyxel, iøvrigt ikke en ret god router da den tit mister forbindelsen osv har jeg observeret på det sidste...

Jeg har lige lavet en hastighedstest (med kabel) som hedder 17,64 i download, og 0,83 i Upload.

Tak for hjælpen.

Mvh.
Af morsing
#179936
Kan det være en mulighed det er routeren som er problemet? Der er jo intet når jeg f.eks. afspiller en dvd film på pceen.
Det er kun når jeg f.eks. spiller, eller ser film på nettet at det er som om skærmen ikke helt kan følge med...

Jeg synes også routeren virker til at være noget varm til tider, vi har ca. haft den i 3,5 år nu, og det er her indefor de sidste 3 måneder jeg synes den tit har mistet forbindelsen osv.

Mvh.
Af Snurrerundtlyd
#179971
Der kan godt være noget galt med modemet eller ADSL-forbindelsen.
Hvis du har en kammerat der har Fullrate, så prøv at få ham til at tage hans modem med over til dig og prøv at forbinde det i stedet for dit eget modem og se om det hjælper.

Jeg har selv Fullrate og har prøvet at tage mit modem med til mine forældre da de havde problmer med IP-telefonforbindelsen på deres Fullrate.
Det er bare plug-and-play på en anden Fullrate forbindelse, dog følger telefonnummeret dog med, så hvis du tilslutter en telefon, så er det kammeratens nummer man skal ringe til for at teste det.

Men først kan du prøve at ringe til Fullrates kundesupport og fortælle om dine streaming-problemer. De kan logge ind på dit modem og se om der er noget galt med forbindelsen, så som for lavt signal/støj-forhold på ADSL-linien. Husk at teste streaming lige inden du ringer, så du er sikker på at det ikke virker.

Ifølge http://inutv.dk/faq så burde en forbindelse på 3 Mbit nok, så der burde ikke være problemer når du har en 15 Mbit forbindelse.

Hvordan kan det i grunden være du har en 15 Mbit fordindelse? Fullrate sælger pt. 12 og 20, 30, 35 og 50 Mbit, men ikke 15 Mbit: http://www.fullrate.dk/privat/bredbaand. Men det er måske et ældre abonnemnet du har, som ikke er blevet ændret til de nye hastigheder de tilbyder?
Af morsing
#179992
Hejsa.

Jeg har afprøvet de gamles stationære, og der kommer også de hvide streger, så tror måske det bare er generelt...

Nej jeg har en 20 mbit, men den kan kun trække omkring 17 herude.

Men tak for din hjælp :-)