Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#178185
Hej alle,

Jeg håber nogle kan hjælpe mig med mit problem, eftersom det har frusteret mig længe.

Jeg er amatør naturfotograf og prøver at gøre det så godt som muligt. Jeg fandt hurtigt ud af at skærme var meget forskellige, og da min primære computer er en bærbar med dårlig skærm, så var det nødvendigt at købe en god ekstern skærm for at redigere billeder derpå. Jeg går meget op i farver.

Efter at den havde fået gode anbefalinger herinde(Iøvrigt super test siden her byder på), så valgte jeg en Dell 2412M, da den prismæssigt var fornuftig. Samtidigt købte jeg en Spyder Pro 3 (Mener jeg den hedder).

Jeg tilslutter skærmen via VGA til min Acer bærbar. Grafikkortet er NVIDIA GeForce GT 540M, hvis det har betydning. Derefter er den blevet kalibreret med spyderen!

Jeg kalibrerede også den bærbare skærm, men der går noget klyder et eller andet sted, når begge er kalibreret og røde/lilaer farver bliver meget mærkelige. Jeg fandt aldrig fejlen eller system i hvornår de blev mærkelige, men slettede en del ICC profiler i windows mm. - jeg ved ikke om det har noget at sige.

Problemet består kort sagt i farvernes intensitet. Alt på den eksterne DELL skærm virker over-saturated. Alt for meget power på farverne.
I starten troede jeg bare at det var forskellen på den bærbare skærm og så den gode eksterne, men det tror jeg ikke mere.

Jeg har sammenlignet farverne med: Iphone, min kærestes bærbare Mac, min kammerats bærbare Asus og selvfølgelige skærmen på min egen bærbar.
Ud af alle de har kombinationer, så er det den eksterne Dell, tilsluttet min Acer PC, som klart har de kraftigeste/mest saturated farver. Både kalibreret og ukalibreret. Dog mest når den er kalibreret (Alle de skærme jeg har kalibreret har været meget blå/kolde før kalibrering)

Det betyder at alle mine billeder virker for overdrevne i farverne på den skærm. På de andre skærme jeg har haft til rådighed, vil jeg typisk give +5 i saturation i PS. På den eksterne Dell vil jeg desaturate dem med, istedet for at give noget. Og når jeg så ser billeder på andre skærme så ser farverne flade ud . Jeg er så frusteret over det at jeg ikke får efterbehandlet mine billeder, og de hober sig bare op.

Jeg håber der er nogle som kan give nogle byd på, hvorfor farverne er oversaturated på min skærm og hvordan det kan løses.

På forhånd tak
Af donoester
#178326
Hej,

Jeg kan godt forstå din frustration.

Præcis hvilken generation macbook har du sammenlignet med ?

Jeg tvivler lidt på, at nogle af de enheder du har sammenlignet farverne med har kunnet vise et farvespektrum der har været i nærheden af så stort som sRGB, som U2412 er. Se evt. http://obamapacman.com/2012/03/ipad-3-d ... -accuracy/
Iphone 5 har et farverum i nærheden af sRGB. Forgængerne har ikke.

Det er meget normalt, at man anvender skærme med 75% dækning af sRGB - både for at holde prisen nede, da der stilles noget lavere krav til belysningen af panelet, og for at spare strøm - før hvide lysdioder blev gode nok, i hvert fald. Paneler med høj farvemætning kræver et matchende farvefilter med en passende mængde pigment. Farvefiltret skal helst være så smalbåndet som muligt og kun lukke een nuance af rød, blå og grøn ud.

Din kalibrering kan selvfølgelig være mere eller mindre god, men farverne kan aldrig blive mere mættede end skærmens "native" farverum.

Prøv at kalibrere 2412eren igen, men sæt skærmen med indstillingerne nævnt under "Mine kalibrerede indstillinger er:
" her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1312886387

Det kan sikre at kvaliteten af kalibreringen bliver bedre, idet ICC-profilen skal lave mindst mulig korrektur. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#178331
De fleste skærme på bærbare computere har ret dårlige skærme, som ikke må bruges som reference. Jeg ville være mere tilbøjelig til at tro, at du har ser det korrekte billede på Dell'en og nogle forkerte på alle de mobile displays.