Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Integra
#175367
Hej Flatpanels

Jeg har den seneste tid oplevet at få hovedpine ved brug af min computer.

En ven af mig fortæller, at dette muligvis kan skyldes at jeg kun har en 60 hz skærm og burde derfor købe mig en 120 hz. Nogen der kan be- eller afkræfte at hz på ens computerskærm skulle have nogen indvirkning på dette problem???
Brugeravatar
Af MigSelv
#175368
Tjek ergonomiem ved din computer, stol, bord osv.
Er det briller der er behov for?
Har selv haft skærme med begge frekvenser, men opgraderede i størrelse hvor 120 Hz var standard. Jeg ser ingen forskel, og hovedpine opstår vel kun, når man er træt ( siddet oppe for længe ) eller sidder og spænder i skulder/nakke.
Af allo
#175374
lyt til MigSelv :-)

drej skærmen lidt til en af siderne - uanset hvor lidt stråling den så udgiver så kan mærkes (især hvis man siddet længe foran comp.)...

det kan også have meget at gøre med hvis man spænder (også ubevist)
Af Integra
#175382
Jeg takker for svarene

Forstår jeg jer ret, så kan det ikke betale sig at prøve med en 120 hz skærm, da dette umiddelbart ikke har noget sammenhæng med hovedpinen??
Af PhDream
#175383
Nej, 120 Hz burde ikke have nogen virkning. Tror at selv de smarteste marketingfolk ville sige det samme. :)
Af Otto J
#175398
Jeg tror rådet stammer fra en CRT tankegang. Dengang man havde billedrør kunne det være et problem at skærmen kun opdaterer 60 gange i sekundet, og så hjalp det at køre feks 85 hz. Men en LCD monitor lyser konstant, derfor er opdateringshastigheden underordnet i denne sammenhæng.
Brugeravatar
Af azrael
#175596
Det er ligesom Otto skriver. Et LCD panel flimrer typisk ikke ved 60 Hz. Jeg kunne snarere forestille mig, at det er LED backlightet, der driller. Der er en del mennesker, der kan opfatte det flimren, der opstår ved PWM styringen af lysstyrken.
Brugeravatar
Af Montago
#175641
PWM flimren giver hovedpine

Forkert højde-indstilling på skærmen giver hovedpine

For mange timer uden pause giver hovedpine

Manglende briller giver hovedpine

For meget lysstyrke giver hovedpine

For dårlig stol / bord giver hovedpine

For lidt motion giver hovedpine

For lidt vand giver hovedpine


Hvis du dyrker motion og spiser sundt løser det alle problemer du har i hele dit liv... så start med det.
Af klingenberg
#175661
Som nævnt, tjek ergonomi, nakke osv, og prøv at skrue lidt ned for lysstyrken, specielt om aftenen.
Af RocketCat
#177381
Jeg havde også her for et par år siden problemer med hovedpine i forbindelse med mange timer foran computeren...

En øjenlæge kunne så fortælle mig at jeg havde +3,5/+1,5 - og jeg nok skulle overveje briller - og da jeg så fik dem forsvandt hovedpinen totalt.

Underligt at man ikke lægger mærke til sådan noget selv :P