Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#174161
Hej alle

Står i den situation at jeg skal ud og investere i ny skærm til min bærbare.
Min gamle monitor er en HP w1907v 19" med blankt panel. Kan ikke holde refleksionerne ud mere!

Er lidt i tvivl om størrelsen, men jeg tror 22-24" vil være passende. Jeg vil umiddelbart kun komme til at anvende en. På en bred 23" vil der vel kunne være 2 vinduer åbne ved siden af hinanden uden at teksten bliver for lille?

Jeg vil komme til at benytte vga udgang på min bærbare, så det er et must!

Der er jo et væld af skærme derude, og kan se at anbefalingen herinde ofte går på Dell ala U2412M evt U2312M.

Nogle steder på nettet er det nævnt at den har alt for høj brightness i mindste indstilling, så den ikke er anvendelig om aftenen?

Den bliver primært brugt til skrivning, kode og læsning. Og så en smule billedredigering - samt youtube. den skal være så skånsom mod øjnene som muligt - og være god ift til at jeg har meget baglys - lamper men især vinduesparti.

hilsen
Roky
Af Roky
#174398
Nu har jeg side op og side ned. Især om dell utrasharp. Tror næppe jeg kan foreliges med det glow som IPS panelerne har !:(

Iøvrigt er der ikke mange konkrete eksempler på monotors som er gode til læsning og den dur.

Testen af BL2400PT er jo overvejende positiv. Og den får gode ord med på vejen ift til tekstlæsning. Vil det være det bedste bud, selvom den ikke er helt ny længere?

Tror godt jeg kan foreliges med at den ikke er 16/9...
mvh
Brugeravatar
Af azrael
#174464
Kan se at BenQ BL2400PT er en VA-baseret skærm. Den paneltype er sådan set på højde med IPS/PLS. Begge paneltyper har hver deres problemer at kæmpe med.

Det er da for øvrigt en 16:9 full HD skærm (1920x1080 pixels), eller forsøgte du at sige, at den ikke er 16:10?

Jeg er egentlig mest af alt bekymret for, at den anvendte coating kunne være bedre. Efter alt at dømme er BL2400PT rimeligt glossy, så når du skriver at du har meget indstrålende lys, så kunne det blive et problem. Det er jo netop et af de steder hvor Dell punkter med deres matte coating.
Af Roky
#174467
ups det var en fejl. Mente nemlig at den ikke er 16:10...

Jeg har rullegardiner, så kan godt mindre problemet med indfaldslys, men kun eliminere den ved at vende arbejspladsen- hvilket ikke er helt optimalt ift. indretning. Det kan selvfølgelig godt være det bliver nødvendigt.

Synes bare ikke der er ret meget positivt om dell ultra-sharp og læsning. Mange skriver ligefrem at de vil gå i en lang bue uden om den.


Men ellers er 24" en god størrelse at arbejde med? Den er jo noget større end den 19 jeg har nu- som egentligt er fin nok (størrelse), selvom jeg kunne bruge noget mere vinduesplads. Teksten bliver jo også større så jeg kan sidde lidt længere væk og skåne øjnene lidt mere.

Er der andre bud jeg skal overveje?
Brugeravatar
Af azrael
#174474
Jeg har en Dell 2209WA. Man kan vist godt sige, at den startede IPS boomet hos Dell. Synes det er en fabelagtig skærm, men selvfølgelig med nogle ulemper. Til gengæld har _samtlige_ fladskærme jo både fordele og ulemper. :)

Synes selv, at den anti-glare coating, der er på min skærm, ikke er noget problem og efter sigende skulle det være blevet mindre "slem", særligt på de aktuelle modeller.

Mht. størrelsen, så er det jo igen indviduelt. Det er meget muligt, at du i første omgang bliver overvældet, men min erfaring siger mig, at man ganske hurtigt vænner sig til en anden størrelse. Du skal jo også tage med, at det er et full HD panel. Der er grænser for, hvor lille sådan en skærm efter min mening må være. F.eks. ville jeg ikke selv have lyst til en 22" med 1920x1080. Synes, at 24" er mere passende. Men generelt er jeg modstander af 16:9, så det er lidt et teoretisk spørgsmål for mig. :)
Af Roky
#174502
Kan man sige det sådan at glossy er bedst at læse på hvis der ikke er noget baglys og antiglare er bedst overall, men især ved reflektioner?

På min skole står der en Dell U2311H er den sammenlignelig med U2412HM ? Kan godt være enig i at den har et underligt "glow". Må nok hellere tage et kig mere. Umiddelbart så virker den fin nok at læse på. Brightness er dog noget høj, selv på minimum.

BenQ får rimeligt gode ord med på vejen, men har åbenbart en høj fejlrate.

Har prøvet at vende min arbejdsplads, og det hjalp noget. Bliver i hvert fald ikke så træt i øjnene som før. Men vil stadigvæk gerne have en større skærm. Det er ikke helt let at vælge...
Af Roky
#174504
og så to punkter mere.

Dell får kritik for at larme - Ved ikke om det er fra strømforsyning eller panel - Dette er noget jeg slet ikke kan arbejde med.

Bruger jo VGA - vil det degradere billedkvaliteten nævneværdigt?
Brugeravatar
Af azrael
#174531
Glossy forbinder man normalt med stærkere farver og dybere sort, men jeg har aldrig hørt det omtalt ifm. læsekvalitet.

En U2311H kan nok give en ret god indikation af hvordan en U2412HM står. Det siges, som tidligere skrevet, at de nye modeller skulle have en lidt mindre iøjenfaldende coating. Til gengæld siges det, at LED backlight generelt er mere anstrengende for øjnene end CCFL backlight, men det er altså ikke et problem der er specifik for Dell.

Jeg har aldrig hørt nogen Dell larme. Hverken min egen eller de ca. 50 skærme vi har på arbejde.

Og ja, VGA vil forringe billedkvaliteten, særligt når vi når op i full HD opløsning og højere. Hvad hedder den notebook, du vil tilslutte?
Af Roky
#174533
Vil tjekke den U2311H nærmere ud ved lejlighed.

Oki det lyder godt mht til brum/larm.

Det er en Lenovo T430 - Der er også mulighed for at tilslutte fra minidisplay - Men så bruger jeg ikke onboard GPU => hvilket giver problemer med blæserstøj.
Brugeravatar
Af azrael
#174545
Har lige kigget på manual og specs til din notebook (eller rettere, den serie din model tilhører). Såvidt jeg kan se, anvender den nVidia Optimus, dvs. at nVidia grafikchippen kun slås til, når der er behov for det. Og det gælder for både VGA og Mini DisplayPort. Derfor burde du, alt andet lige, uden "omkostninger" kunne tilslutte en ekstern skærm til Mini DisplayPort udgangen.
Af Roky
#174573
Tak for du gad at kigge i manualen :)

Umiddelbart er der dog problemer - kan i hvert fald konstatere at blæseren går hurtigere i gang - Samt den bruger en smule flere watt(med ekstern strømmåler). NVidia chippen er i brug ligeså snart jeg bruger mini-display porten.