Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SteffenH
#171929
Hej Monitor eksperter.

Jeg står og skal have en ny monitor, men er blevet i tvivl om hvilken af disse to jeg skal vælge.

Skærmen skal bruges til lidt af hvert, er bestemt ikke pro gamer men spiller da lidt engang i mellem, dog ikke first person spil. Den skal forbindes til min bærbar via. HDMI, så jeg er lidt i tvivl om det manglende HDMI stik i Dell skærmen bliver et problem.
Skærmen skal ikke bruges i forbindelse med andet end min bærbar, så en HDMI - DVI converter ville kunne gøre jobbet, ikke?

Det tiltaler mig at dell skærmen har 16:10, hvor HDMI stikket og en hurtigere responstid (6ms mod 8ms) trækker mig mod Asus skærmen.

Er der nogle der kan hjælpe mig i valget af skærm? Rasmus har ikke testet Asus skærmen, men her er et link til en test, fra hvad jeg kan læse, en pålidelig kilde: http://www.prad.de/en/monitore/review/2 ... a238q.html

Rasmus' test af dell: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1312886387

Som det ses får begge skærme rigtig gode ord med på vejen, jeg hæfter mig dog ved at Prad giver Asus karakteren: Sehr gut - hvor Dell kun får: Gut

Prisen på skærmene er meget lig hinanden, så det er ikke dette der er afgørende.

Steffen Hansen :s
Af hatwerk
#171961
Jeg er lige med på en lytter, da jeg sidder i præcis det samme dilemma :)
Af sklent
#171977
Har selv dell`en og er meget tilfreds med den
Brugeravatar
Af azrael
#172040
Har lige gjort mig den umage at gennemlæse den tråd, der linkes til fra PRADs anmeldelse af ASUS PA238Q. Det virker som om skærmen generelt har voldsomme problemer med backlight bleeding.

Mange af dem, der ellers havde købt en PA238Q har sendt den tilbage og købt enten en Dell U2312HM eller en Dell U2412M.

Ved gennemlæsningen af tråden faldt jeg så også over en læser, der havde købt en hel stribe skærme (inkl. Dell U2312HM). For ham var Eizo EV2333 med PVA panel "vinderen", så det var måske en skærm man kunne holde øje med.

Ellers ville jeg personligt nok gribe til en af de to Dell modeller. Når alt kommer til alt, så synes jeg at de bare virker.
Af SteffenH
#172073
Jeg har læst lidt om backlight bleeding problemerne på Asus skærmen, men det er åbenbart ikke så alvorligt at PRAD ikke giver den top karakter, hvorimod Dell ikke var god nok til topkarakter selvom denne ikke lider af backlight bleeding.
Det må jo betyde at Asus'en klarer sig bedre end Dell skærmen på en række andre punkter.

Jeg har bestilt Asus skærmen, da jeg meget gerne vil have HDMI indgangen. Hvis backlight bleedingen er for voldsom så sender jeg den tilbage, og køber Dell skærmen.

Jeg melder tilbage når jeg har fået testet skærmen senere i dag :)
Brugeravatar
Af azrael
#172074
SteffenH skrev:Jeg har læst lidt om backlight bleeding problemerne på Asus skærmen, men det er åbenbart ikke så alvorligt at PRAD ikke giver den top karakter, hvorimod Dell ikke var god nok til topkarakter selvom denne ikke lider af backlight bleeding.
Det må jo betyde at Asus'en klarer sig bedre end Dell skærmen på en række andre punkter.

Jeg har bestilt Asus skærmen, da jeg meget gerne vil have HDMI indgangen. Hvis backlight bleedingen er for voldsom så sender jeg den tilbage, og køber Dell skærmen.

Jeg melder tilbage når jeg har fået testet skærmen senere i dag :)
Jeg tror du har misforstået noget.

Den model PRAD testede havde ikke nævneværdig backlight bleeding. Dem i forum havde _konsekvent_ voldsom backlight bleeding. Derfor linker PRAD også til forumtråden, da de per princip ikke ændrer deres karakter/vurdering for en skærm.

Jeg håber selvfølgelig det bedste for dig, men jeg er bange for at du nok også ender med problemer.
Af Knud45
#172896
Undskyld jeg lige hijacker tråden lidt, men jeg synes ikke der er nogen grund til at starte en ny tråd.

Jeg har en Dell SP2309W og kunne egentlig godt tænkte mig en ekstra skærm. Hvor meget forskel er der på denne og og U2412M/U2312HM? Jeg kan se, at responstiden for SP2309W er 2ms og 8ms for de to andre, kontrastforholdet er også forskelligt. Har disse to ting noget at sige?
Jeg skal både bruge skærmene til gaming og nettet (nok mest nettet) og så vil jeg bruge den ene til at se DR Nu på. Giver det mening at gøre det sådan med de to skærme og hvilken er bedst til hvad?
Af Corax
#172901
Knud45 skrev:Jeg har en Dell SP2309W og kunne egentlig godt tænkte mig en ekstra skærm. Hvor meget forskel er der på denne og og U2412M/U2312HM?
Har du læst Flatpanels anmeldelse? Rasmus laver en del sammenligninger.
Af Knud45
#172903
Corax skrev:
Knud45 skrev:Jeg har en Dell SP2309W og kunne egentlig godt tænkte mig en ekstra skærm. Hvor meget forskel er der på denne og og U2412M/U2312HM?
Har du læst Flatpanels anmeldelse? Rasmus laver en del sammenligninger.
Ah sorry, tak for "påmindelsen"!.
Brugeravatar
Af azrael
#172908
Dell SP2309W anvender et TN panel. Alene af denne årsag vil jeg mene, at U2312HM og U2412M er bedre skærme. :)
Af Knud45
#172910
azrael skrev:Dell SP2309W anvender et TN panel. Alene af denne årsag vil jeg mene, at U2312HM og U2412M er bedre skærme. :)
Hehe. Jeg overvejer, at købe U2412M, så kan jeg bruge det som fjernsyn ved siden af min SP2309W som jeg så kan bruge til gaming.
Af Corax
#172911
Hvis du kun har tænkt dig at bruge U2412M til TV så får du ikke meget ud af den ekstra størrelse. Det meste TV i dag er jo 16:9 også kan du ligeså godt spare 500kr. og tage U2312HM.

Så hvorfor ikke bruge din gamle SP2309W til TV og U2412M til spil? Så kan du letterbox de spil der ikke understøtter 16:10 og når du er i Windows har du en del mere plads.
Af Knud45
#172914
Corax skrev:Hvis du kun har tænkt dig at bruge U2412M til TV så får du ikke meget ud af den ekstra størrelse. Det meste TV i dag er jo 16:9 også kan du ligeså godt spare 500kr. og tage U2312HM.

Så hvorfor ikke bruge din gamle SP2309W til TV og U2412M til spil? Så kan du letterbox de spil der ikke understøtter 16:10 og når du er i Windows har du en del mere plads.
Jeg havde tænkt mig at bruge den ene til at køre DR Nu fra nettet, jeg ved ikke lige om det gør den store forskel mht. formatet.
God pointe med 16:10 og den ekstra plads det giver. Har forskellen i responstid noget at sige ved spil (det var egentlig derfor jeg ville bruge SP2309W til det)?