Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mikael Hansen
#70
Hej...

Jeg kunne godt tænke mig, at få at vide mere om bit i farver til TFT skærme. Jeg syntes ikke jeg har kunne finde noget relevant om det.
Hvorfor siger man 6 bit om panelet når producenten siger 24 bit om skærmen?
Er 32 bit stadig bare 24 bit + 8 bit alpha channel og måske helt irrelevant da en skærm jo ikke viser Alpha channel da det er softwaren?
Betyder det eventuelt at 24 bit faktisk er lige så godt som en 32 bit CRT???
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#76
Når der tales om 6 bit og 8 bit så er det per subpixel (eller styreenheden bagved). Dvs. 6 bit til den hhv. røde, grønne og blå pixel. Til sammen giver dette 18 bit. 18 bit paneler findes typisk i typen TN hvor de sidste 6 bit hentes ved at skifte hurtigt mellem 2 farver så du opfatter en 3. mellemliggende farve.
For 8 bit paneler får du 3x8 = 24 bit og altså en bedre farvegengivelse. Disse paneler inkluderer PVA, MVA og SIPS.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#83
Interessant indlæg. Jeg har skrevet lidt om det i dette afsnit:
http://www.flatpanels.dk/hvad.php#5

Jeg kan dog godt forstå, hvis det ikke umiddelbart besvarer dit spørgsmål da det ikke er helt konkret. For at sætte det i kontekst, så smider jeg lige hurtigt noget indledende.

Når producenten siger 6 eller 18 bit om et panel, så er der tale om et TN panel. Det er også disse 6-bit (18bit) paneler, som ofte angives som "Up to 16.2 mil. colours".
Når producenten angiver 8 eller 24 bit om et panel, så er der tale om en af de andre panelteknologier, som f.eks. S-IPS, PVA, ASV, MVA eller SA-SFT eller tilsvarende.

Ã…rsagen til, at man siger 6, 8, 18 og 24 bit lægger alene i det definitionsspørgsmål, som yakken nævner.

Der er forskel på den teoretiske farvemængde på CRT og LCD skærme. Når der for en CRT oplyses 32 bit hænger det også sammen med, at den er i stand til at vise 84 % af NTSC farvespektret, hvis du er med på hvor det ligger sådan cirka?
En fladskærm på 24 bit er i stand til at vise 72 % af NTSC spektret.

Der er dog et twist, som er ret relevant. Umiddelbart lyder det jo som om, at de fladskærme som angives til 6-bit (18-bit) er langt ringere. De kompenserer dog for de manglende farver ved at bruge noget der kaldes FRC (frames Rate Control). Det er et algoritmesystem, som bruges til at beregne nye farver ud fra to allerede gunstige. De bliver så dannet ved skiftevis at vise to mulige farver i pixels - lidt á la dithering metoder.
Så hvis farve 125 og farve 127 er mulig at vise ud fra de teoretiske 6-bit, så kan de skiftevis vises i pixels for at skabe 126 - sådan forsimplet illustreret.
Derfor er 6-bit (18-bit) paneler i stand til at gengive samme farvemængde hvis man ser sådan på det. Det er klart at FRC'en ikke er i stand til at efterleve 8-bit (24-bit) paneler i fladskærme og derfor er det også defineret, at de hedder "Up to 16.2 mil. colours" i stedet for "16.7 mil colours" for 8-bit paneler.

Hvis en fladskærm skal gengive mere end de nævnte 72 % af NTSC spektret, kræver det en anden baggrundsbelysning end de nuværende fluorescerende CCFL enheder. Det kunne f.eks. være LEDs, som efter sigende muliggør end farvemængde på over 100 % af NTSC spektret, altså en betydelig forbedring.
Forbedringer ligger dog i de yderste farver, som f.eks. flere nuancer af helt grøn eller helt rød og på den måde er det ikke altafgørende.

Men på den anden side, så er den teoretiske farvemængde også kun en lille del af det. Der er mange skærme, som ikke gengiver farverne korrekt eller ikke skelner mellem eksempelvis farve 121 og farve 122 (fiktivt eksempel) og så er det jo lige meget, hvad den teoretiske farvemængde er - næsten da.
Derfor udmærker korrekt indstillede LCD skærme sig også i at være ekskvisitte til grafiske opgaver trods den lidt lavere spektrefremvisning i forhold til en typisk CRT, hvor det samme gør sig gældende for CRT. Altså korrekt indstilling med mest af alt en korrekt kalibrering fra producentens side før masseproduktion.