Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jerzy
#136879
Jeg skal til at købe Dell U2410, som har alle mulige interface. Min stationære har DVI udgang (Radeon 9200SE 128 MB), mens den bærbare kan både HDMI og VGA men ikke DVI.
Kan jeg tilslutte begge maskiner uden at der opstår elektrisk/funktionel konflikt?
De skal ikke nødvendivis bruges parallelt/samtidigt.
Det vil dog være ok hvis U2410 kan klare begge aktivt på en gang med split eller swap (touch/switch).
Har nogen erfaring eller kendskab til det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#136893
Du kan fint sætte begge maskiner til hver sin indgang og så blot skifte til det rette input direkte på skærmen via den dedikerede inputvælger på fronten.
Af Jerzy
#137012
Det lyder fint.
Jeg har et tillægspørgsmål:
Betyder kabelkvalitet noget som helst hvis jeg bruger en af de 2 interface, HDMI eller VGA til den bærbare, som er ASUS UL30A med Intel GMA4500MHD. Kortet er vist ikke den store åbenbaring.
Når du har svaret skal jeg lukke tråden?
Tak for hjælpen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#137029
Den digitale forbindelse vil altid være at foretrække. VGA kan godt give et fint billede, men da en fladskærm er digital og et grafikkort er digitalt, så er der ikke rigtig nogen grund til at omdanne signalet til noget analogt før det sendes afsted og derefter omdanne det til noget digitalt igen når det rammer skærmen.

Der kan være situationer hvor grafikkortet ikke kan tvinges til at vise den rigtige opløsning via DVI/HDMI-udgangen, men kun via VGA. Men lad os nu først antage, at din PC i det mindste kan spytte 1920x1200 ud.
Af Jerzy
#137039
1920x1200 er måske så meget sagt ;). Mit nuværende kort RADEON 9200 SE RV280 ID:1002-5964 er ikke så high resolution men investeringen i Dellen er en fremtidsløsning. Skal bruges til photo.
Når vi nu ikke har lukket tråden endnu, kan jeg tænke mig at spørge om, hvad er udfaldet af diskussionen om garnatidækning.
Gælder Dells garanti (3 år og pixel) også, når man køber skærmen hos en anden leverandører - på nettet? Der er stor prisforskel!
Af Jerzy
#191197
Nu har jeg brugt monitoren til både min PC og ASUS laptop. Den sidste via HDMI kabel.
Billede(r) og video ser fin ud, men teksterne ser lidt uldne ud, og som om der mangler kontrast.
Jeg har d/l Dells driver til min 64-bit win7 men efter installationen er dato for vers. 01-03- 2010, selv om på Dells side står at den er fra marts 2013?

Font på Dell anderledes ud end på laptoppen.
Hvordan kan jeg ændre udseendet af tekst på Dellen?
Når jeg går i Control Panel/Advanced Settings/Monitor så står der Generic PnP Monitor som default og ikke Dell U2410(HTMI), som jeg har valg,også efter genstarten af maskinen. O_O

Hjælp ønskes.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#191198
Hvis det er VGA du tilslutter med, så er det nok dér problemet ligger. Det er nok ikke driveren du skal rode med, men derimod clock'en på skærmen via dens menu. Jeg tror dog godt du kan få problemer med at få billedet skarpt uanset hvad - jeg har selv visse problemer på arbejdet hvis jeg bruger den analoge forbindelse på min Dell 24" skærm.