Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tommyv
#62
Hej Yakken *& RASMUS :p
I hjalp mig i følgende tråd på edbpriser :) http://www.edbpriser.dk/community/forum ... 995&page=1

Jeg bestilte LG-skærmen, men den er udgået piv piv. Kan få den til 3k men det gider jeg ikke når jeg bestilte den til 2400, Kender du afløseren? er det LG1780Q? Den får ret gode anmeldelser her http://www.tweakup.dk/article/606/dk/


Ellers er jeg tilbage ved 172x eller 730BF evt 930BF eller noget andet?
Senest rettet af tommyv 26. sep 2005, 19:33, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#64
Heeey. Jeg hjalp dig også ;)

L1780Q kan vel egentlig godt betragtes som afløseren (læs: jeg har ikke lige overvejet det scenarie). Det er hvert fald et tilsvarende panel fra LG.Philips, blot et 8 ms panel.
Der er stadig tale om et TN panel og der er ikke sket de store kvantespring indenfor denne paneltype på det sidste.

Designet er hvert fald i top, en faktor som jeg lægger noget i.

Jeg ved ikke om du følger med i den anden tråd "Hjælp til valg af fladskærm". Den har hvert fald nogle punkter, som godt kunne være interessante for dig.

De tre du nævner til sidst er nogle fine bud. Hvis du kigger på 19" skærme også, så findes L1780Q modellen jo også som en 19 tommer kaldet L1980Q. Folk har dog generelt ikke været lige så begejstrede for den, som 17" versionen.

Hvis du ikke står og skal have en ny skærm lige nu, så er der nogle andre skærme i sigte. F.eks. den som Samsung kalder afløseren til 172X trods et meget anderledes modelnummer.
Af tommyv
#65
Du er nu tilføjet 1. indlæg sry :)

Ja jeg har læst den anden tråd. Tror jeg prøver at låne en 730bf/930bf med hjem fra Fona, hvis jeg kan, kender en der spiller BF2 på en 930BF han er godt tilfreds med den så det er også en mulighed, men den LG er nu fantastisk flot og får jo ros i alle spillene på tweak.

Hvad er horisonten på de nye modeller?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#66
Battlefield 2 er ret krævende for skærmen, så det er da en positiv indikator.

De nye skærme begynder at dukke op i oktober og november. Her er et par billeder af den kommende 960BF, som jeg refererede til før:
http://www.flatpanels.dk/billeder/960BF_1.jpg
http://www.flatpanels.dk/billeder/960BF_5.jpg
Bemærk: De fylder knap 1,5 MB i alt, så loading tiden kan tage lidt tid.

Der findes dog masser af aktuelle skærme på markedet, som er interessante. Jeg kan ikke huske alt det vi snakkede om i den tidligere tråd, men hvad lå budgettet nogenlunde på?

EDIT: Det er et håndtag, som sidder nede på foden, så den f.eks. gør sig egnet til transport.
#69
tommyv skrev:
Ellers er jeg tilbage ved 172x eller 730BF evt 930BF eller noget andet?
Jeg har to 172x som jeg efter lang ventetid fik som nogen af de første der kom til landet for efterhånden meget længe siden. De står her som mine primære skærme og bruges i dual DVI setup til videoredigering og enkeltvis analogt til mine andre PC'er.

Jeg er ellers normalt meget glad for Samsungs skærme (har hjemme og på arbejde været igennem en del), men disse to er klart de ringeste! :((

Det skulle ellers være så godt. Hurtig opdatering og smal ramme (vigtigt i videoredigeringssetuppet) samt både DVI og analog indgang og mulighed for hurtigt at skifte til low-light Internet eller dagslys billedredigeringsmode o.s.v.

MEN - de:
  • - Havde begge enkelt lysende pixelfejl - uombytbart inden for de på det tidspunkt gældende regler
    - Har et rædselsfuldt og ujævnt gråt backlight der hvor der skulle være sort
    - Svære/umulige at kalibrere til korrekt farvegengivelse til billedbehandling (har en Monaco kalibreringsdevice)
    - Den ene skærm er for nyligt gået helt i sort !:(


Så jeg ville umiddelbart stryge den af listen. Ellers kan du købe en brugt af mig :p
Brugeravatar
Af yksa
#74
jeg kan nu godt anbefale en LG L1780Q, som er god til spil. :)
Af tommyv
#75
rasmus larsen skrev
men hvad lå budgettet nogenlunde på?



Budgettet er max 3000-3300.

yksa skrev
jeg kan nu godt anbefale en LG L1780Q, som er god til spil.
Godt at høre den LG skærm er god til spil, jeg kan virkelig godt lide designet.


dknia skrev
Så jeg ville umiddelbart stryge den af listen. Ellers kan du købe en brugt af mig

Det ville jeg da måske gerne, hvis der ikke var de pixelfejl :), men kigger ikke så meget på den
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#77
MEN - de:


- Havde begge enkelt lysende pixelfejl - uombytbart inden for de på det tidspunkt gældende regler
- Har et rædselsfuldt og ujævnt gråt backlight der hvor der skulle være sort
- Svære/umulige at kalibrere til korrekt farvegengivelse til billedbehandling (har en Monaco kalibreringsdevice)
- Den ene skærm er for nyligt gået helt i sort
Det lyder bestemt ikke rart. Første og sidste punkt fortæller dog ikke noget om kvaliteten, men punkt 2 og 3 er meget kritiske. Jeg har selv prøvet 172X og kan ikke genkende problemet - især ikke den inhomogene baggrundsbelysning. Havde begge modeller samme belysning? Der findes stort set ingen TN paneler der kan vise en dyb sort farve uden at have en meget speciel coating/glasfront (som så ødelægger resten af farverne istedet).
Da det kun er et 18 bit panel er problemet med farverne måske en konsekvens heraf?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#84
dknia: Nu skal jeg ikke kunne sige det uden tvivl i stemmen, men jeg tror du har fået fat i skærmen baseret på det første panel.
Det er efterfølgende blevet skiftet og noget kunne tyde på, at du rent faktisk _har_ fået nogle af de første modeller i Danmark (ikke at jeg betvivler din påstand).
De første tests der blev udført af pågældende model var heller ikke så positive.

Jeg er dog meget enig i, at de ikke gør sig egnet til billedbehandling og der ville jeg klart foretrække skærme baseret på en anden panelteknologi, også selvom man har måleudstyr til skærmene. TN har gang på gang vist sig ikke at være gode pga. 6-bit panelet. Det er selvfølgelig lidt forudsigeligt, men alligevel hører man om mange, som påstår, at de benytter dem til samme.
Jeg kan dog sige med stor sikkerhed, at de også er det folkefærd, som stiller mindre krav til skærmene. :)
Af dknia
#92
Rasmus Larsen skrev:dknia: Nu skal jeg ikke kunne sige det uden tvivl i stemmen, men jeg tror du har fået fat i skærmen baseret på det første panel.
Det er efterfølgende blevet skiftet og noget kunne tyde på, at du rent faktisk _har_ fået nogle af de første modeller i Danmark
Jeg bestilte dem hos min HW pusher kort efter at den allerførste omtale af dem kom i en fjern afkrog på nettet (oktober 2003), og selvom han har adskillige distributørkontakter gik der en rum tid før han overhovedet kunne lægge den i ordre, og derfra yderligere en rum tid før de endelig ankom til DK (marts 2004). Så det *er* vel en af de første i landet og dermed er der jo også forklaringen som du giver på at panelet blev skiftet ud, og som konsekvens Yakken's noget anderledes oplevelse af skærmen.

Så til de der måtte overveje en 172x: Se bort fra mine kommentarer om skærmen, da den skulle være blevet opdateret med et bedre panel.

Mvh,

Niels

PS: I øvrigt var den ene af de to første 172x jeg fik DOA!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#93
Jeg kender desværre ikke metoden til at kommer ind i service menuen på Samsung skærme, men ellers tror jeg det kunne blive bekræftet endeligt derinde. =(

Har du fået ombyttet den skærm som gik i sort eller er du på udkig efter nogle nye skærme?

Af ren interesse er det så videoredigering for et firma eller bare af interesse? :)
Af dknia
#94
Rasmus Larsen skrev:Jeg kender desværre ikke metoden til at kommer ind i service menuen på Samsung skærme, men ellers tror jeg det kunne blive bekræftet endeligt derinde. =(

Har du fået ombyttet den skærm som gik i sort eller er du på udkig efter nogle nye skærme?

Af ren interesse er det så videoredigering for et firma eller bare af interesse? :)
Den skærm der er sort skal jeg have ind til service - det er kun 3 uger siden og jeg har ikke lige nået det endnu...

Men ellers er jeg såmænd altid i markedet for en skærm ;-) og overvejer faktisk om jeg kan/skal erstatte mit 172x multi-display setup med enten 2*19" (med pivot) eller 20-21" med en højere opløsning - gerne >= 1600*1200

I givet fald skal det gerne være med en bedre farvekalibrering end i dag uden at det béhøver at være HighEnd Prof - Prof kan gøre det... Bruger PaintShop Pro CS2 til at arbejde med mine fotos der altid er RAW fra mit Canon 300D. Nogen forslag til ny skærm ?

Videoredigering er rent privat, men såmænd med et rimeligt setup taget i betragtning at det er flere år gammelt. Matrox RT.X100 videoredigering, Matrox P650 Dual/TripleHead skærmkort, 4* 120GB RAID0 på en Promise controller som arbejdsdiske, 1GB Ram med vandkølet CPU og begge grafikkort af hensyn til blæserstøj. Adobe Premiere Pro 1.5 er redigeringssoftwaren. :D
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#95
Det lyder som et ret seriøst setup.

Måske nogle af de kommende Samsung skærme, men det er noget jeg tør sige efter jeg har haft testet dem. Hvis det bliver aktuelt tror jeg dog det er mest passende at føre det videre i en ny tråd for ikke at afspore Tommys helt =)

Tommy: Er du stadig på vildspor? Det lyder som om, at du hælder lidt til LG modellen pga. designet?
Af Kettner
#98
Til dknia -->

Jeg laver også en del film, havde også overvejet 172x skræmene men pengene var ikke lige til det da de kom frem :( Lidt øv at hører at de ikke virker optimalt, men her er så mit forslag til en værdig efterfølger..

Køb 2 stk 913n eller 913b de er bare kanon. Kan næsten kun forstille mig at farverne vil være bedre på de her to skærme end en 172x og så er de også ret billige, og har en rimelig tynd kant(der findes jo ingen skærme med tyndere kant end 172x) , det var noget af det jeg gik efter.

Lige et par billeder af skærmene.

http://www.thebeerdrinkinggame.com/IMGA2283.JPG
http://www.thebeerdrinkinggame.com/IMGA2284.JPG
http://www.thebeerdrinkinggame.com/IMGA2285.JPG
http://www.thebeerdrinkinggame.com/IMGA2286.JPG
http://www.thebeerdrinkinggame.com/IMGA2307.JPG
http://www.thebeerdrinkinggame.com/IMGA2309.JPG