Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af goant
#860
Er efterhånden klar til at tage springet fra min elskede 19" Samsung SyncMaster 959NF CRT skærm til det flade.

Spørgsmålet er så hvad jeg bør vælge.

Jeg har haft kig på Apples 23" skærm men opdagede hurtigt at prisen for de sidste 3" ville ende det man ca skal give for 2 20"-21" skærme og så skulle der ikke meget omtanke til før jeg besluttede mig for det var mere interessant.

Jeg arbejder både med webdesign og tryksager, så det har sin vigtighed hvilken kaliber skærmen er i. Dog er mit behov ikke større end jeg godt kan nøjes med mindre end det helt dyre skørme fra Eizo/LaCie.

Planen er i første omgang en enkelt skærm med senere tilbygning af ekstra skærm.

Jeg har kig på LaCies Photon.. er det det bedste bud eller kan andre holde tæt konkurrence?

Jeg læste mig desuden til i en tidligere tråd at folk henviste til Matrox grafikkort når man ønskede splitscreen (hvor man fordeler skrivebordet over flere skærme og ikke bare danner et ekstra skrivebord på den ektra tilsluttede skærm).. Er det noget Matrox er ene om at levere eller er der kort i nogle af nVidia's/ATI's serier der kan klare den slags opgaver også?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#861
Jeg undlader at udtale mig om Lacies skærme - det har Rasmus mere indsigt i.

Mht. grafikkort så har både ATI og nVidias kort mulighed for at udvidde skrivebordet til 2 skærme uden at køre i clone mode. Matrox har bare opbygget et rygte om god 2D kvalitet, som har hængt ved. I realiteten er der dog ikke så meget hold i den påstand mere, så det du bør fokusere på er at kortet skal have 2 DVI udgange og ellers blæse på hvad der reklameres for indenfor 3D performance.
Jeg kan dog tilføje at det firma jeg arbejder i også benytter Matroxkort til deres CAD og printdesignere, der især har gavn af de ekstra skærme, så det er nok ikke et dårligt udgangspunkt.

I første omgang kan du dog nøjes med udgiften til fladskærmen hvis du ikke påtænker dig at købe 2 på en gang. Så kan du købe kortet sammen med skærm nr. 2 i stedet.
Af goant
#862
Mange tak for den hurtige respons.

Men hvis vi så skal se bort fra LaCie.. Har du så forslag til alternativer?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#863
Min erfaring med +20" skærme er meget begrænset og de paneler jeg har prøvet er alle anmeldt herinde.

Du nævner selv Apple som en mulighed og de laver jo også skærme der er mindre end 23" i prislejet omkring 6000 kr. (for en 20" ). Hvis du i forvejen havde kig på den store model, er lillebror en oplagt mulighed.

Personligt ved jeg ikke helt hvilken model jeg ville satse på i denne størrelse, men NEC var en mulig producent.