Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Juvic
#859
Hej Flatpanels.dk

Jeg har lige fået min Samsung Syncmaster 193p plus ind af døren, og sidder med den nu. Jeg har lovet Rasmus her fra siden, at jeg vil skrive lidt tekst under "Brugeranmedelser" senere.

Først vil jeg gerne lige have lidt hjælp, jeg vil gerne hvis I kunne forklare mig hvordan jeg bruger det der farve caliberings program virker? Der må være nogle stykker der sidder med selv samme skærm herinde. Jeg synes det er ret forvirende, alle de instillinger der er. Men ser jeg pt. på nogle billeder, så synes jeg overgangene i farverne ikke er flydende nok.

Hvordan har I gjort ?

Mvh
Joakim Vester
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#867
Altså i det medfølgende natural color program?

Jeg har brugt det ved nogle få lejligheder og det tager, som du selv oplever, lige lidt tid at sætte sig ind i det. Det giver et nogenlunde resultat. Men er det ved farvekalibreringen eller hvordan?

Hvis du skal indstille den ud fra andre værktøjer så er det bedste næsten en reference eller et farvekort. I hjælpeværktøjet her på siden kan du bruge nogle værktøjer, som de flydende gradienter og gradienter med små skridt. Det er naturligvis svært, hvis man ikke har så meget erfaring, men hvis man sidder lidt med det, så kan det godt lade sig gøre :)
Af Juvic
#870
Jep Rasmus, det er med det medfølgende caliberings program. Jeg forstår det ikke helt.. Ved ikke om du selv fik rodet med det, under din test. Men det under det der program "Magic Tune" ind under "Color" også "Calibration"

Hvordan skal man bruge de der 5 små steps til, justere farverne? Jeg har prøvet at læse under Help, men forstå det ikke lige... !!
Af Juvic
#881
Inde under magic tune, når jeg tykker på kappen "image" får jeg beskeden "Not Avavliabel". Er det fordi jeg køre DVI frem for analog ?

Jeg sidder nemlig, og synes at billeder generelt er lidt grymet. Og vil gerne hvis jeg kunne ændre dette... I det hele taget savner jeg en forklaring på hvordan man skal instille skærmen. Får ikke meget ud af, at læse Help filen. Det der color caliberings program gør mig eller ikke klogere...

Hvad har I andre gjort, jer med 193p plus ?

Joakim
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#882
Jeg har ikke gjort noget ved min. Jeg har skruet lidt ned for lysstyrken men det er det. Jeg bruger ikke MagicTune idet jeg ikke ønsker at have programmer kørende i baggrunden.

Jeg giver dig ret i at programmet er kryptisk i sin farveindstilling og jeg gad ikke spilde min tid med at sætte mig ind i det.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#893
Så vidt jeg husker drejede det sig om nogle kasser, som man skulle indstille efter, gjorde det ikke?

Den jeg havde sværest ved at forstå hensigten med, var farveindstillingen. Så vidt jeg husker er det meningen, at kassen skal have samme farve som dele af baggrunden.
Er du også usikker med de to tests til lysstyrke og kontrast?
Af Juvic
#912
Jep Rasmus det er nemlig den test...

Men når du siger dele af skærmen, så er det jo lidt svært. For det er jo bare en skræm med en masse striber på, også en baugrunds farve.

De tests er også lidt underlige... Men efterhånden har jeg vænnet mig til det her... Dog finder jeg det underligt at der under film og visning af billeder, synes at være en andelse "grums" på. Især med billeder der viser noget hud... Det er ligesom om at man kan se hver pixel der... Eller er det bare mig der er for fint følsom.. !