Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dad_
#829
hey

jeg går og skal have en fladskærm (17" eller 19". TFT? LCD?) op og hænge på væggen så den både kan bruges som pc skærm til surf og spil (primært FPS) og Tv via Tv-kort.

jeg har ca 2500 (+ - 250) så hvilken skærm skal jeg vælge? er der noget man skal være opmærksom på hvis skærmen også skal bruges som Tv?
kan det evt betale sig at købe brugt?

i har sikkert besvaret spørg som disse 1000 gange før, men jeg ville virkelig sætte pris på jeres svar :)

på fhånd tak for hjælpen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#830
Der er ikke nogen forbehold ift. TV-kiggeri som gør sig gældende her. Til den pris er der ingen 19" skærme der kan anbefales så du bør fokusere på 17" modeller.
Her kan Samsungs 730BF være et oplagt bud. Den har en god responstid (også i virkeligheden):
Link til Samsung 730BF
Hvis du vil have gode betragtningsvinkler oveni hatten kan du eksempelvis se på Samsungs 173P+:
Link til Samsung 173P+
Af dad_
#834
det ser jo fedt ud. tak for svaret.

jeg har læst at samsung 172x skulle være et godt bud (på trods af alderen)... er der noget i det?

edit: det er som sagt meget vigtigt at den har gode vægbeslag, de den jo skal sidde på væggen ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#836
Alle skærmene overholder det der hedder VESA 75 standarden, så du skal bare finde et vægbeslag, som også overholder den standard. Det gør rigtig mange og i praksis betyder det blot, at der er 75 mm mellem hullerne.

Der er en del tråde lidt nede i listen, som du med fordel kan kigge lidt på. Folk har fundet lidt forskellige beslag. :)

Jeg tror ikke du finder store forskelle på 730BF og 172X. Hvis du derimod vil have en mærkbar forskel, så kan du kigge på den førnævnte 173p+.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#841
Mange finder 930BF udmærket, men til spil er det bevist at 730BF er bedre - til TV er det vist underordnet hvilket du vælger. Vær opmærksom på at der til 172X medfølger et VESA vægbeslag, så det kan du altså spare hvis du vælger den.

173P+ bruger et andet panel end de andre skærme du nævner, nemlig et PVA panel med overdrive, hvorimod alle de andre du har kig på benytter et TN panel. Du kan læse mere om de forskellige paneltyper her.
Af dad_
#842
fed gennemgang! og faktisk generelt bare en fed side.
men jeg er lidt i tvivl med PVA og den lave repons tid. det lyder ikke ligefrem optimalt. til gengæld har de jo en højere kontrat :((

jeg er virkelig i tvivl-.-
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#844
Men de nye er skam hurtige. Det er dem jeg har beskrevet under S-PVA, selvom de også godt kan høre ind under almindelig PVA.

Har du læst anmeldelsen af 193p+ her på siden?
Af dad_
#846
nu har jeg, og den ser jo rimelig overlegen ud. desværre er den ude af min price-range :(

tror det bliver en 930BF eller 730BF
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#847
I så fald vil jeg endnu en gang anbefale dig at du holder dig til 17" versionen idet den er betragteligt hurtigere end 19" versionen. Her taler jeg selvfølgelig om reel responstid og ikke salgsliret på specifikationslisten.
Af dad_
#849
okay tak :)

jeg har lavet en tråd på edbpriser.dk for lige at høres andres erfaringer.

men jeg takker meget for hjælpen her, som nok blir det afgørende i midt valg :)