Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af xhofa
#807
Hej, da jeg lige har fået en check, da jeg har betalt for meget i vand/el/varme i et år. Har jeg nu lidt penge til en fladskærm.

Lidt om hvad jeg brugerne den til;
Jeg sidder rigtig mange timer dagligt foran den, det meste af det er godt nok bare alm. computerbrug, så som surfning osv. Udover det ser jeg også et par gange i ugen film på den. Angående spil, så er det også noget der sker nogle gange i ugen.

Jeg har selv kigget lidt på denne skærm fra Fujitsu-siemens, som jeg iøvrigt slet ikke kan finde på edbpriser.dk;

ScaleOview W19-1

Men ved ikke hvor smart det er at have en widescreen som computermonitor. Der kommer vel sorte bokse ude i siden, eller billedet bliver forvrænget når f.eks. spil ikke kan spilles med widescreen opløsning.

Derudover har jeg kigget lidt nogle af alle Samsungs bud på en 19" skærm, især 930BF og 940B. Men har lidt svært ved at finde ud af hvad jeg skal vælge.

Så hvis i kunne komme med lidt bud, og ellers guide mig lidt på vej i den rigtige retning, så ville jeg blive meget taknemmelig.


mvh
Robert

PS. Prisen angivet er kun en ca. pris, gør ikke noget hvis den går et par hundrede kroner den ene eller anden vej.
Senest rettet af xhofa 31. okt 2005, 10:49, rettet i alt 1 gang.
Af Davids
#812
Jeg vil nøjes med at svare på spørgsmålet omkring spil på en widescreen monitor. Godt nok har jeg ikke en selv, endnu - den burde ankomme i aften :) men jeg har efterhånden læst en del om det, da det også var et af mine ankepunkter. Ikke at jeg spiller meget - men det sker da.

Det skulle være muligt at spille stort set alle spil i de forskellige widescreen opløsninger, men det er dog ikke så mange som har det som en mulighed fra start af. Derimod skal man ind og ændre lidt i et par setup filer - det skulle ikke være synderligt besværligt.

Her er et helt forum dedikeret til det:

http://www.widescreengamingforum.com/

Hvis du ofte bruger din skærm til at se film på, så tror jeg helt sikkert du vil blive glad for den bredede skærm - trods besværet med spillene.

Hvilken skærm du skal vælge vil jeg lade andre hjælpe dig med :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#813
Jeg synes selv widescreen skærme bliver for små i 17 og 19 tommer, dels pga. den fysiske størrelse, dels pga. antallet pixels. Fra 20 tomemr og opefter synes jeg det er mere passende.

Jo hvis spillene ikke understøtter det bliver billedet typisk lidt underligt, men flere og flere nye spil kan køre i de rigtige opløsninger, så det er mere et problem, hvis man spiller nogle af de ældre spil.

Til lidt alsidig spil, film og kontorbrug til en fornuftig pris kan de to Samsung skærme du kigger på være et godt bud. Samsungs 940B er meget tilsvarende den tidligere 913B, som du kan finde en test af her på siden. 930BF er mange rigtig begejstret for i spilsammenhæng.
Af xhofa
#814
Så tror jeg at widescreen er udelukket.

Så er det bare at bestemme sig om det skal være den ene eller den anden Samsung.


Og ja, jeg har læst testen af 913B her på siden, men synes alligevel ikke det blev lettere for mig, at bestemme hvilken skærm jeg skal have :)
Af xhofa
#816
Rasmus Larsen skrev: Til lidt alsidig spil, film og kontorbrug til en fornuftig pris kan de to Samsung skærme du kigger på være et godt bud. Samsungs 940B er meget tilsvarende den tidligere 913B, som du kan finde en test af her på siden. 930BF er mange rigtig begejstret for i spilsammenhæng.
Nu har jeg kigget lidt rundt på denne side, og kan ikke finde ud af hvad billedklarhed egentlig er.

Som jeg kan se det er den eneste forskel på de to skærme nemlig at den ene har billedklarhed og responstid.
Den ene har billedklarhed på 270, hvor den anden har billedklarhed på 300?

Hvad er bedst, høj eller lav?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#819
Det er det man kalder brightness og jeg forstår virkelig ikke hvorfor f.eks. edbpriser kalder det billedklarhed. Det henleder hvert fald mine tanker på nogt med skarphed eller et behageligt billede.

Men som grundregel skal det blot lige deromkring. Det er ikke til at sige om højest eller lavest er bedst. Det er klart at skærmen ikke skal være en belastning for øjenne ved at den er alt for lysstærk, men den skal heller ikke være alt for svag.

Men du skal nu heller ikke lægge for meget i specifikationerne. To skærme med samme specifikationer er ikke nødvendigvis lige gode - sådan er det desværre ikke helt. Hvis du lægger mere vægt på spillene, så kan du med fordel vælge 930BF. Men ellers kan ting som design osv. jo tages med i betragtningen. Der er nemlig ikke kæmpe store billedmæssige forskelle på de to modeller.
Af xhofa
#820
Ville bare lige fortælle at jeg nu har valgt at bestille Samsungs 940B, så må vi jo se om jeg bliver tilfreds med dette køb :)

Tak for hjælpen.
Af xhofa
#822
Jeg skal nok vende tilbage, og skrive lidt om hvad jeg synes om den.
Af xhofa
#858
Så er den kommet ind af døren, synes dog jeg har lidt svært ved at indstille farvene, så de er acceptable. Har prøvet med det medfølgende program, men synes ikke det fungere så godt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#868
På 913B oplevede jeg selv, at flere af forbedringerne skulle hentes ved at skrue lidt ned for lysstyrken og indstille kontrasten optimalt. Jeg kan ikke huske, om den var den grønne grundfarve eller blå, men så vidt jeg husker havde den en overflod af en af dem, som standard.

Jeg ved ikke om det overhovedet hjælper.

Men er det med Natural Color du har forsøgt dig? Jeg har brugt det i enkelte tilfælde og man kan godt opnå forholdsvis gode resultater. Det er bare lidt svært at forstå, vhad de helt præcis vil have brugeren til. Det var hvert fald, hvad jeg oplevede