Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hanne
#787
Min 5 år gamle sony trinitronskærm er nu desværre død og jeg har brug for nogle råd mht ny skærm.
Har kikket efter en ny trinitronskærm, men det virker ikke som om man kan få dem mere, så hvilken skærm har samme kvalitet.
Det skal være en skærm jeg kan holde ud at se på i 8-10 timer i træk uden mine øjne er helt ødelagte. Det krav har jeg kun oplevet at min trinitronskærm kunne opfylde

Jeg arbejder meget med hjemmesider, grafik (plakater, folder mm) og diverse kontoropgaver men spiller aldrig spil.

Har søgt nettet igennem for råd og ideer og er ind til videre kommer frem til Samsung 193P+.
Er det det bedste valg?
Jeg behøver ikke nødvendigvis en fladskærm. Det vigtigste er at man kan se på skærmen i laaang tid uden at overanstrenge øjne.
Er det kontrasten, responstiden, opløsningen eller andet jeg skal kikke efter.
Har ikke så meget forstand på det. Hjælp ønskes
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#789
Som grafiker er der nogle bestemte skærme du bør holde dig fra og det er typen der benytter TN paneler idet de ikke fremviser 24 bit farver.

Nu hvor vi har elemineret en bestemt type monitors (det er hele den billige sektion af fladskærmene) er der et par ting du bør gøre dig klart:
- Hvilken opløsning ønsker du at bruge fremover?
- Hvilket prisleje skal skærmen ligge i? Er det en indvestering eller et køb skabt af den akutte nødvendighed for en ny skærm?

Hvis du blot ønsker at få en hurtig erstatning for den Sony skærm, kan du se på den CRT jeg sælger i vores køb/salg sektion. Den har et DiamondTron billedrør hvilket er identisk med Sonys trinitron og så kan du få den møgbilligt ;)

Edit: Jeg havde oprindeligt anbefalet Dells 24" skærm men de har netop fjernet deres tilbud på modellen, så den pt. koster over 10K hvilket er absurd!

Istedet kan man se på deres 20" model som også kan fås med rabat:
http://accessories.euro.dell.com/sna/pr ... first=true