Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af guanomo
#750
Hey, mig der "opfordrert" til test af denne skærm da jeg havde overvejet at købe "lillbroren" :)

Den mangler ting som DVI kabel og nogle af de funktioner storebror har såsom Light Frame systemet.

Men tilgengæld koster den under 3 kilo.

Det jeg er nysgerrig efter er om det kan undværes, tænker specielt på DVI kabel eller det skal købes ved siden af.

Og ville det så være en af de bedste spil skærme under 3 kilo?

mit spil forbrug er ikke stort, spiller kun nogle få timer om ugen på et 6800le kort, dvs. jeg er ikke den mest seriøse gamer.

Har en 17 ctr skærm nu, er det så nødvendigt med 19 flad eller er 17 rigeligt? prisen er vist ik stor på forskellen på dette?

mvh. Kenneth (flad noob) ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#751
Jeg forstår ikke lige hvad det er lillebroderen mangler? Har den DVI indgang men ikke noget kabel med?
Giv et link til skærmen så er vi bedre stillet.

DVI indgang SKAL en skærm have i min mening. Jeg vil ikke anbefale nogen skærm uden. Light frame er en fed feature, men hvis du ikke har noget at bruge det til så kan det sagtens undværes.

En 17" TFT har jo samme opløsning som en 19" og den vil alligevel være større end den 17" du har nu, så du "taber" ikke så meget ved at tage en 17" istedet for en 19". Vi har netop set en reel måling af samsungs 730BF og den skulle efter sigende være næsten ligeså hurtig som de hurtigste PVA paneler, så den er et oplagt bud på en 17" skærm til spil-brug.
Link: Samsung 730BF
Af guanomo
#752
Sorry tænkte først på det med linket bagefter
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=160880 (den her)

Der følger ikke DVI kabel med til den jeg tænker på.

Mener også at 17 tommer ikke har pixel garanti fra pilips, men har produkt bladet derhjemme som jeg fik til midtdatas messe.

Så du mener mht. samsung skærm at jeg sagtens kan spare penge (+plads) på en 17 tommer og faktisk få mere skærm ud af i forhold til 17 tft?

Sorry de små mangler i indlægget.

Mvh. Kenenth
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#757
Jo deres 17 tommer skulle også gerne have Perfect Panel ud fra Philips hjemmeside: http://www.consumer.philips.com/consumer/catalog

Det er kun S serien og de ældre generationer, som ikke er omfattet af Perfect Pixel garantien. Sammen med skærmen modtog jeg også nogle informationsblade, som jeg desværre ikke må lægge ud direkte.
Ifølge bladene er den konkrete forskel mellem den testede P udgave og den B udgave du kigger på; avanceret udgave af Light Frame, anden fod, USB hub (jeg tror de hentyder til mængden af stik) og det såkaldte smart bright.

Om det er noget du har brug for er svært at sige, men det er nok noget du bør gøre op med dig selv. Derudover er der tale om en meget tilsvarende skærm.

Men ja, det er rigtigt at der ikke medfølger DVI kabel. Der er dog en DVI indgang og jeg vil på det kraftigste anbefale dig at købe et DVI kabel med ved siden af. Det koster ikke en bondegård, så jeg synes pengene er godt givet ud.

Du kan spare lidt penge ved at gå ned til 17 tommer, både for den Samsung model og de nævnte Philips modeller. I nogle tilfælde medfører det typisk lidt hurtigere responstider, som i f.eks. 930BF og 730BF's tilfælde. Jeg skal ikke kunne sige om 170B6 modellerne er hurtigere end deres storebrødre på 19 tommer, for jeg har ikke haft mulighed for at se dem.
Men det du opnår, er jo et større billede, men ikke mere skrivebordsplads, for som yakken siger, har 17 og 19 tommer fladskærme samme opløsning. Om du så synes teksten bliver for lille på 17 tommer skærme kan næsten bedst afgøres, hvis du har mulighed for at sammenligne en 19 og 17 tommer i en butik eller et andet sted.
Af guanomo
#758
Okay, vil da overveje en Philips 17 tommer i stedet for 19. Jeg har også kun 1024X xxx opløsning derhjemme.

Tak indtil videre.
Af guanomo
#768
Så jeres bud hvis jeg skal have en skærm med pixel garanti og 17 tommer skulle jeg evt. tage den philips?
Spil ydelsen er som sagt ikke det vigtigste, selfvfølgelig skal der ikke være skygger og alt muligt andet på, men bare være brugbart til spil til "husbehov" ?

Kan ser der hellere ikke følger DVI kabel med, men de 100 kr det koster er det værd så vidt jeg har forstået.

Takker endnu engang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#772
Ja jeg synes de 100 kroner er godt givet ud.

Som sagt, så er jeg ikke helt sikker på billedkvaliteten på 17 tommeren, men hvis den er på højde med den for storebroderen, så synes jeg det virker som et godt bud for dig, hvis du samtidig bryder dig godt om designet.

Til husbehov er skærmen fin. Den er ligesom så mange andre 12 ms TN paneler. Slør kan anes, hvis man presser skærmen lidt, men det er jo sjældent det sker på skrivebordet i styresystemet =)
Af guanomo
#773
Okay :)

Så er det eneste jeg ellers skal overveje er 17 og opløsning. De kører jo 1200 x 1000 (cirka) og det kan jo virke småt for nogen, men kan vel bare sætte den opløsning på min nuværende 17 ctr og sammenligne der?

Jo kan godt lide designet, passer perfekt til resten af udstyret og den nye stue ;)

// kenneth
Af guanomo
#774
Btw.

men det er jo sjældent det sker på skrivebordet i styresystemet


Jeg spiller spil som hl2 og BF2 når min museskade engang er væk..

det er vel acceptabelt når man ikke er hardcore gamer?
Sådan jeg forstår testen og den generale vurdering af "top" skærme i det prisniveau.

// Kenneth
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#775
Du kan godt prøve at sætte din nuværende 17 tommer CRT til 1280x1024, men du skal tage det med forbehold. En 17 tommer fladskærm er 17 tommer, hvor en 17 tommer CRT nærmere er 16 tommer.
Jeg spiller spil som hl2 og BF2 når min museskade engang er væk..

det er vel acceptabelt når man ikke er hardcore gamer?
Det er jo forholdsvis krævende spil. Men som jeg også siger i testen, den svarer nok til en typisk 12 ms og dem er der jo mange, som finder meget passende til hurtige spil.
Af guanomo
#776
Okay, og med de indstillings muligheder man har i FF/IE og andre ting vil det ikke være den store forskel så.

Har overvejet at tjekke merlin, men de har vist bare XP pauseskærm kørende på deres skærme.

Har en LG flatron l1800P på jobbet. 18.1 tomme mener jeg det er. Kan jeg bruge den som sammenligning? har vist ikke fulgt med timen mht. opløsning vs tomme.

man skal spørge for at lære ;)