Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KFrisk
#736
Hej

Jeg sidder her i Sudan og proever at saette mig ind i monitor markedet igen. Sidst jeg koebte skaerm blev det til en CRT SONY 420 (Professional), 19". Super skaerm !!

Jeg havde egentlig regnet med at skulle koebe en SONY FW900 (24" CRT), da denne skaerm efter saa vidt jeg ved skulle have det bedste billede paa markedet (for under en milliard-million). Nu ligger landet jo lige saadan at stort set ingen producerer CRT skaerme mere.

Jeg er lidt lost med hensyn til TFT, og der er ikke saerligt mange test af TFT skaerme i stoerelsen 23"+.

Jeg leder efter en all-round skaerm til gaming, DVD redigering etc. (derfor jeg var ret hooket paa en FW900). Nogen der har nogen erfaringer, links, raad, info, whatever ?! VIlle vaere en kaempe hjaelp.

Jeg har forestillet mig en price-range paa 10.000,- til 16.000,- DKK.

Deres hjaelp vil vaere vaerdsat ! Paa forhaand tak.
Brugeravatar
Af Pengzi
#741
Jeg har lige erhvervet mig en Dell 24" 16:10 TFT skærm, som jeg synes er værd at tage med i din overvejelse. Du har måske lyst til at læse min anmeldelse her i forumet, blot for at få en førsthånds vurdering.

God jagt!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#749
Velkommen til forummet.

Tom's Hardware har en anmeldelse af tre skærme, hvor to af dem er 23 tommer. Den kan du muligvis finde interessant:
http://graphics.tomshardware.com/displa ... index.html

Apple skærmene har generelt fået meget ros, men der har været en defekt på mange af 23 tommer modellerne, som har medført at de får et pink skær over billedet. Som sagt er det ikke på dem alle, og jeg ved faktisk ikke om problemet er løst.
Men ellers er det jo nogle fede skærme.

Der findes en anmeldelse af en Eizo 21 tommer skærm her:
http://www.behardware.com/articles/587- ... -back.html

Den kan naturligvis ikke helt efterleve dine krav, men den er ret identisk med sin storebror, 24 tommer skærmen S2410W og virker som et interessant bud:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=159746

Sony har også en model, som jeg har set ved flere lejligheder. Den hedder SDM-P234 og er baseret på det samme panel, som den førnævnte Apple skærm og har en ydelse der er ret lig den, men uden den nævnte defekt. Og så er den jo samtidig utrolig flot, hvilket jeg synes er ret generelt for Sonys produkter.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=151152

Dell skærmen, som Pengzi har skrevet om her i tråden og lavet en mini test af, er også ret interessant. Det er ikke kun folk herinde, som er begejstret for den, man finder begejstring på de fleste fora. Den har lige været på tilbud, men er steget igen. Jeg har dog i flere tilfælde hørt om folk få fordelagtige bud, hvis de ringer og siger, at de ikke nåede at slå til under tilbudet.

Nu har du hvert fald lidt at gå ud fra, så kan vi tage den derfra.
Af Angel
#753
Jeg kan absolut ikke anbefale 23" TFT widescreen modellerne med LG/Philips panelet eller Dells's 24", hvis billedkvaliteten er vigtig for dig.

Jeg har selv haft en Sony 24" og solgte den, da jeg skulle prøve en TFT, så jeg besluttede mig for at købe BenQ 23" med S-ISP panelet. Jeg returnerede den strakt grunden coating. Den kom heletiden i vejen, og billedkvaliteten var lidt noise - lidt fnuller agtig. En af mine kammerater har lige foræret en Dell 24", som jeg har været over at se. Må desværre sige, at den har samme coating, dog ikke helt så vanskelig som 23" S-ISP panelet, men synes stadig det er forstyrrende, hvis man går op i billedkvaliteten.

Umiddelbart til dit behov, skulle du tage og prøve de nye Eizo 21 og 24" widescreen, som skulle have en rigtig god billedkvalitet. Dog kan jeg også anbefale LaCie 321 21.3" TFT, som jeg selv har. Jeg er meget kritisk vedr. billedkvaliteten og her er LaCien helt i top. Synes heller ikke at skærmen er for langsomt, selvom den er opgivet til 20ms, men Dells 24" virkede langsommere i mine øjne.

Kan se, at du ikke er bange for at punge mange penge ud efter en kvali skærm, så du skal helt klart gå efter en Nec, LaCie eller Eizo skærm.

Forresten, det med coating. Det er ikke alle der ligger mærke til det eller virker forstyrende, men for mig gør det.
Af RSS
#755
Der er en mindre "test" af fladskærme i det sidste nummer af PC World der lige er udkommet dvs. nr. 12.

Jeg vil dog sige at de følger meget godt de andre anmeldelser/test
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#760
Angel: Men LaCie skærmen efterlever jo ikke kravet på mindst 23 tommer.

Dells 24 tommer skærm har efter sigende ikke de samme coating problemer, som LG.Philips S-IPS paneler og det jeg tror du oplever er decideret noise i billedet. Bare af nysgerrighed, er det så ved motion bevægelser?

Jeg kan godt tilslutte mig den lidt forstyrrende coatingen på flere S-IPS paneler, men det er ikke noget som binder sig til alle modellerne. Det var også værre på nogle af de tidligere S-IPS paneler.
Husk på, at din egen LaCie skærm også er baseret på en afgrening af IPS panelet.

Det samme ses i kontekst med Dells 24 tommer og Eizos 24 tommer. De er jo begge baseret på Samsungs PVA paneler, men har ikke nødvendigvis de helt samme egenskaber.
Nu er BenQ modellen som du tidligere havde hjemme ikke en decideret grafikerskærm og det kan muligvis hænge sammen med det.

Men jeg er enig i, at NEC, LaCie og Eizo er gode bud. Det er blot i en mere grafisk retning og det er jo ikke sikkert KFrisk vil ofre f.eks. hastigheden af panelet, når den nu skal bruges til blandt andet spil.
Af Angel
#763
Nej, men det lyder til, at billedkvaliteten er hans højeste priotet og kan derved ikke anbefale disse skærme. Ja det er noise i billedet. Kaldes det ikke coating, når man bevæger hovedet og man ser det glimter lidt ligesom de små pakker man kunne få i Kornflekspakker? Sådan har jeg forstået coating ved en TFT skærm.

Når han eksempelvis trak et billede hen over skærmen, en sort firkant og en hvid baggrund udenom kunne man tydeligt se en grå skygge bagefter firkanten. Det oplever jeg eksempelvis ikke ved min skærm.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#764
Jo det er pga. coatingen. Altså del anti-refleksive lag som ligger yderst på skærmen. Det er en af de defekter, som der kan være ved sådanne filtre.

Jeg mente dog bare for Dell skærmen. PVA panelerne er ikke kendt for at have de samme coating problemer, som S-IPS panelerne har haft et stykke tid nu, og derfor kunne jeg bare godt forestille mig at det var f.eks. i videoer du havde set lidt video noise. Man kan godt se det ved normal brug og det lader til, at du er en af dem, som det irriterer, men du er hvert fald ikke den første. :)
Når han eksempelvis trak et billede hen over skærmen, en sort firkant og en hvid baggrund udenom kunne man tydeligt se en grå skygge bagefter firkanten. Det oplever jeg eksempelvis ikke ved min skærm.
Det er meget forskelligt hvilke farver det fremkommer ved. Nu snakker jeg lige generelt og ikke lige din skærm, men det har jo altid været sort-hvid-sort overgangen, som er specificeret når man angiver reponstiden. Det er blandt andet også fordi det altid har været den laveste. Derfor har vi også lagt andre farver ind i monitorTest her på siden og i en af de nye tests, kom du f.eks. trække en lille firkant over forskellige favegradienter for at se effekten på andre farver.
Men jeg kan da godt støtte op om LaCies skærme, men hvis KFrisk vil have en større, så er de jo ikke så aktuelle da de højeste kommer i 21,3 tommer.